
Het verhogen van de merkoverweging en penetratie
Yakult Light is bedoeld voor iedereen die tijdens de donkere dagen net even dat extra beetje Vitamine D en E nodig heeft. De campagne moet primair leiden tot het verhogen van de merkoverweging van Yakult Light én het realiseren van penetratie bij een specifieke doelgroep: namelijk nieuwe kopers met interesse in Vitamine D en Vitamine E.
Target op relevantie
Voor Yakult realiseerden wij een crossmediale media- & activatiecampagne. Een geslaagde campagne waarbij we de verkopen, penetratiegraad, en merkoverweging van Yakult Light hebben verhoogd door het succesvol bereiken, begrijpen en bewegen van de juiste doelgroep.
De campagne bestaat uit 3 fases:
- In de eerste fase wordt de specifieke doelgroep in kaart gebracht. Dit doen we aan de hand van onze data & insights tools zoals kassabon-data, aankoopgedrag en interesses;
- In de tweede fase, de ‘Bereik-fase’ zetten we een krachtige mediacampagne op, waaronder branded content (advertorials), vlog-items en smarticles in, om binnen de specifieke doelgroep het bereik te vergroten.
- In de laatste fase bewegen we een specifieke targetgroep binnen de Scoupy-app tot een aankoop van Yakult Light in de supermarkt. Dit doen we door middel van een tailormade cashback-actie die alleen zichtbaar is voor de geselecteerde targetgroup.
De campagne leverde Yakult prachtige resultaten op.
Met een overperformance op online article views (ruim 322% versus benchmark) is er sprake van een significante verhoging van de merkoverweging:
- 49% van de nieuwe kopers is nu positiever over Yakult Light.
- 28% van de nieuwe kopers gaat Yakult Light zeker nogmaals kopen en
- 51% overweegt dit nogmaals te gaan doen.
Ook de penetratiedoelstelling is ruimschoots behaald:
- Binnen de getargete doelgroep nieuwe kopers zijn meer dan 8500 winkelaankopen gerealiseerd via de cashback-actie,
- Waarvan 7500 unieke aankopen.