Menu

Elektronicazaken en touroperators profiteren van vakantiegeld

Vakantiegeld

Sparen of luxe extra’s?

Ieder jaar kijken we er weer massaal naar uit: de dag dat ons vakantiegeld wordt gestort. Online retailers en touroperators strooien al dagen met vakantiegeld deals en andere aantrekkelijke kortingen en staan maar wat te popelen om jou die extra euro’s te laten spenderen. Maar geven we dit geld wel echt uit aan luxe extra’s of gebruiken we het juist om schulden af te lossen of een extra buffertje op te bouwen? Hiiper deed – in samenwerking met ASK-Opinions – onderzoek naar dit fenomeen en nam de elektronica- en reisbranche onder de loep.

Wanneer we kijken naar de banktransactiedata van meer dan 120.000 Nederlandse huishoudens, zien we dat touroperators wel degelijk profiteren van dit extraatje. In vergelijking met het gemiddelde van de acht weken ervoor zien we in week 20 en 21, de periode dat bij de meeste mensen het vakantiegeld wordt gestort, een index van 220. Ook vroegen we 414 Nederlandse respondenten waar zij hun vakantiegeld aan uitgeven. Ruim 22% van deze respondenten geeft aan het volledige bedrag werkelijk aan vakanties te spenderen, terwijl 33% zegt dit deels aan tripjes en vakanties uit te geven.

Ook de elektronicabranche doet goede zaken en de aantrekkelijke aanbiedingen voor laptops, gadgets en witgoed vliegen je om de oren. Op basis van banktransactiedata zien we in deze tijd van het jaar een duidelijk salariseffect in deze branche. In vergelijking met het gemiddelde van de acht weken ervoor zien we in week 21 en 22 een stijging van index 181. Onder de respondenten geeft 5% aan het vakantiegeld te spenderen aan grote elektronica.

Behoefte aan zekerheid blijft

Toch staat niet iedereen te springen om dit extra geld uit te geven en blijven we toch nuchtere Nederlanders met behoefte aan zekerheid. Zo gebruikt 16% van de respondenten het vakantiegeld om schulden af te lossen. En van de 45% van de respondenten die zegt hun vakantiegeld aan andere zaken dan elektronica en vakanties uit te geven, gebruikt 36% dit potje om te sparen en te investeren.

Benieuwd naar meer van dit soort inzichten? Hiiper heeft dagelijks inzicht in de banktransacties van meer dan 120.000 huishoudens in Nederland. Met onze toegang tot feitelijke transactie- en kassabondata van deze grote, representatieve groep consumenten brengen we het complete huishoudboekje van de Nederlandse consument in kaart.

Patrick van der Zee

Benieuwd naar de mogelijkheden van Hiiper voor jouw organisatie?

Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644

Patrick van der Zee

Altijd als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing

Hieronder vind je meer nieuws