Huismerken stijgen harder in prijs dan A-merken
Goedkoper boodschappen doen met huismerken? Sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne zijn de prijzen van huismerken meer gestegen dan die van A-merken.
Flitsbezorging! Een dankbaar onderwerp in de media de afgelopen paar jaar. Sommigen vinden het duur en overbodige luxe, anderen hebben het vooral over de toename van ijverige scooterbestuurders, en weer anderen zweren bij het concept (vanuit hun heerlijk luie stoel). Ook deze week is er weer veel te doen over deze branche, nu Getir interesse heeft getoond om na Gorillas nu ook Flink over te nemen.
Tot nu toe zagen we in alle berichten veel meningen, maar weinig echte feiten. Laat ons, onlangs benoemd tot flitsdataspeler door Peter Garstenveld, daar eens verandering in brengen, want wij hebben die feiten natuurlijk wel:
In het afgelopen jaar heeft een op de dertien Nederlandse consumenten wel eens bij een flitsbezorger besteld. Opvallend is dat in een aantal grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Groningen en Eindhoven) dat zelfs een op de vijf is!
Per bestelling wordt er gemiddeld €22,10 afgerekend. En denk nu niet dat alleen de jongsten onder ons zich tot het concept aangetrokken voelen. De groep flitsbezorgklanten tussen 35 en 45 jaar laat namelijk het vaakst (meer dan 8 keer per jaar) een bestelling ‘flitsbezorgen’.
Of het flitsbezorgconcept een blijvertje is, hangt natuurlijk af van meerdere factoren, niet in de laatste plaats van de besluitvorming door lokale overheden. Op basis van totaal aantal bestellingen en omzet in de markt zien wij in elk geval een vrij stabiele trend in de afgelopen twaalf maanden. Hieruit blijkt dat de populariteit van het concept in elk geval niet zo snel afneemt als het aantal verschillende spelers in deze markt. Het valt te verwachten dat deze branche de gemoederen voorlopig nog wel even bezig zal houden. Wij blijven het uiteraard op de voet (of de scooter) volgen!
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Goedkoper boodschappen doen met huismerken? Sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne zijn de prijzen van huismerken meer gestegen dan die van A-merken.
Hoe Hiiper een landelijke juwelier innovatief laat groeien met behulp van geavanceerde marktinformatie en klant dashboards.
Dat blijkt uit cijfers van dataspecialist Hiiper. De groep consumenten die dierenproducten koopt in de supermarkt, doet dat gemiddeld 90 keer per jaar. Daarbij besteden ze per keer €2,45. Daarmee geeft de huisdierklant per jaar...