Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q 2 2023
Het zijn onstuimige tijden in de supermarktbranche. Service supermarkten verliezen behoorlijk in marktaandeel en de consument let steeds meer op de kleintjes.
Wist je dat huishoudens met huisdieren, vergelijkbaar met grote gezinnen, tot de meest waardevolle supermarktshoppers behoren? Het binden van de juiste huishoudens is van levensbelang voor supermarktformules.
In samenwerking met Q-Petfood deed Hiiper onderzoek naar de meest waardevolle type huishoudens voor de supermarktbranche. Hieruit kwam naar voren dat huishoudens met huisdieren niet alleen meer uitgeven (per bezoek) maar ook vaker shoppen dan gemiddeld. Wetende dat ruwweg 20% van de Nederlandse huishoudens baasje is van een hond, vertegenwoordigt deze groep een enorme waarde.
Wanneer we specifiek inzoomen op kopers van hondenvoer, valt op dat ook deze groep weer is op te delen in verschillende groepen. Eén van die groepen is relatief klein, maar heeft grote impact. Dit zijn de kopers van diepvrieshondenvoer. Deze groep behoort in meerdere branches tot de meest waardevolle subgroep die zich door de ketens heen beweegt. Met ruim €21,- per bezoek en 4,9 bezoeken per week is dit de meest aantrekkelijke groep shoppers voor supermarktformules.
Voor het eerst kunnen we de verschillen in de groepen met data onderbouwen. Op jaarbasis geeft de hondenbezitter ruim 8% meer uit aan boodschappen dan gemiddeld Nederland. De waardevolle groep van diepvrieshondenvoerkopers zit bijna 13% hoger dan gemiddeld.
Ook binnen andere branches zien we dat deze groep meer spendeert. Neem bijvoorbeeld tuincentra, binnen deze branche geeft de koper van diepvrieshondenvoer 17% meer uit dan de gemiddelde shopper waar zij binnen de branche van dierenspeciaalzaken 3% meer geld uitgeven.
Formules die slim inspelen op de behoeften van deze doelgroep plukken daar de vruchten van, terwijl anderen – vaak onbewust – waardevolle kansen laten liggen.
De cijfers benadrukken de impact van goed begrip van het totale shopgedrag op het succes van een retailer. Door slimme slimme strategieën te baseren op meer dan alleen categorieën ontstaan unieke inzichten in de daadwerkelijke koopmotivatie van consumenten. Dit is uiteindelijk de sleutel tot groei.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Het zijn onstuimige tijden in de supermarktbranche. Service supermarkten verliezen behoorlijk in marktaandeel en de consument let steeds meer op de kleintjes.
Elke maand een unieke blik op de prijsbewegingen in de supermarkt volgens de Nederlandse consument.
De prijsdalingen van dagelijkse boodschappen hebben volgens Joep Smeets van Hiiper niet alleen te maken met het seizoen, bijvoorbeeld door de mooie lente. “Er is echt wel wat aan de hand in de supermarkt....