Hiiper introduceert de Supermarkt Prijsmonitor
Elke maand een unieke blik op de prijsbewegingen in de supermarkt volgens de Nederlandse consument.
In tijden van prijsstijgingen gaan mensen op zoek naar manieren om geld te besparen. Maar als het gaat om accessoires en voeding voor hun huisdieren, zijn baasjes niet zo snel geneigd om te bezuinigen. Ze willen hun trouwe metgezellen immers het beste geven. Maar laten we eens kijken naar hoeveel Nederlanders eigenlijk gemiddeld per jaar uitgeven aan hun huisdieren, en waar ze hun benodigdheden zoal kopen. Hiiper heeft dit allemaal in kaart…
Het zal je misschien niet verbazen dat de totale omzet van voeding en accessoires voor huisdieren in speciaalzaken veel hoger ligt dan die in supermarkten. Dat is logisch, aangezien speciaalzaken een veel breder assortiment hebben.
Mensen die naar de supermarkt gaan om dierenproducten te kopen, geven gemiddeld € 220,- per jaar uit. In de speciaalzaak ligt dat bedrag aanzienlijk lager, namelijk gemiddeld € 134,- per jaar. Interessant! Wat ook opvalt, is dat consumenten veel vaker naar de supermarkt gaan om producten voor hun huisdieren te kopen. Ze doen dit gemiddeld negentig keer per jaar en besteden daarbij € 2,45 per keer. Aan de andere kant gaan consumenten die bewust naar de speciaalzaak gaan, daar gemiddeld maar 4,3 keer per jaar naartoe. De gemiddelde uitgave daar per bezoek is echter aanzienlijk hoger, met een bedrag van € 31,22 per keer.
Wie is de grootste in het land?
De online dierenspeciaalzaak Zooplus domineert de markt met een marktaandeel dat bijna twee keer zo groot is als de nummer twee, Pets Place. Jumper staat op de derde plaats in deze ranglijst, gevolgd door Brekz. Bij Zooplus geeft de consument ook aanzienlijk meer uit per bezoek (€ 57,41) dan bijvoorbeeld bij Pets Place (€ 22,14) of Jumper (€ 23,22). Maar Pets Place, die zowel online actief is als meer dan tweehonderd fysieke winkels in Nederland heeft, heeft op zijn beurt een veel grotere klantenbasis dan Zooplus. Bijna de helft van de mensen die wel eens een dierenspeciaalzaak bezoeken, koopt wel eens iets bij Pets Place.
Regionale verschillen
Ook de regionale verschillen in deze branche hebben wij in kaart. We zien hier een duidelijke uitschieter naar boven in de provincie Zuid-Holland, waar de gemiddelde besteding per transactie het hoogst is (€ 37,92). Daar wordt dus relatief gezien het meest per persoon per keer uitgegeven.
En terwijl 31 procent van de Nederlanders wel eens een dierenspeciaalzaak bezoekt gedurende de afgelopen 12 maanden, is het opmerkelijk dat maar liefst 42 procent van de inwoners van Noord-Brabant minstens één keer per jaar zo’n winkel binnenstapt. Dat is flink hoger dan het landelijke gemiddelde. De spreekwoordelijke Brabantse gezelligheid geldt kennelijk niet alleen voor mensen, maar ook voor (huis)dieren!
Een feitelijk en compleet beeld met Hiiper
Hiiper helpt klanten uit allerlei branches groeien met producten en diensten met behulp van zeer relevante data & insights. Wij beschikken namelijk over een unieke en exclusieve combinatie van aankoop- en consumentendata en hebben hiermee inzicht in alle bestedingen van de Nederlandse consument. Zo geeft Hiiper bedrijven een feitelijk en compleet beeld van hun relevante markt, hun concurrenten en hun (niet-)klanten.
Hiiper maakt bij zijn analyses gebruik van geïdentificeerde aankoopdata welke wordt verkregen door PSD2 (open banking) en gescande kassabonnen van tienduizenden consumenten.
Meer weten?
Nieuwsgierig hoe Hiiper met hun data voor jouw bedrijf of merk groei kan realiseren? Neem dan contact op via contact@hiiper.nl.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Elke maand een unieke blik op de prijsbewegingen in de supermarkt volgens de Nederlandse consument.
Bij iedereen zijn de vaste lasten duurder geworden in 2023. Maar hoe vrijgevig zijn Nederlanders geweest richting goede doelen? Team Hiiper deed onderzoek.
De verbod op tabaksverkopen heeft vooral AH en Lidl geen windeieren gelegd, ze profiteren meer dan verwacht. De grootste winnaars zijn de tabaksspeciaalzaken.