Huismerken stijgen harder in prijs dan A-merken
Goedkoper boodschappen doen met huismerken? Sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne zijn de prijzen van huismerken meer gestegen dan die van A-merken.
Recentelijk heeft NOC*NSF een onderzoek gepubliceerd over sportparticipatie onder Nederlanders. Het onderzoek wijst uit dat fitness (individueel en binnen) in 2022 de meest beoefende sport is. Echter, het blijkt dat de jeugd tussen de 13 en 18 jaar moeite heeft om de weg terug naar sporten te vinden. Ter vergelijking, 66% van deze leeftijdsgroep sport wekelijks, in tegenstelling tot 75% vóór de pandemie.
Met deze gegevens in ons achterhoofd hebben wij gekeken naar het aantal Nederlanders dat in het afgelopen jaar een sportschoolabonnement had. Wat blijkt? Maar liefst 16 % van de Nederlandse bevolking is in het bezit van zo’n abonnement, waarvoor zij gemiddeld €241 per persoon per jaar betalen.
Jongeren en de sportschool: een succesvolle combinatie!
Wist je dat vooral jongeren tussen de 16 en 25 jaar graag naar de sportschool gaan? Deze leeftijdsgroep heeft relatief het vaakst (29%) een sportschoolabonnement. Zij kiezen wel overwegend voor goedkopere sportscholen of abonnementen, gezien het lagere gemiddelde bedrag dat ze per persoon besteden (€224).
Naarmate mensen ouder worden, neemt de gemiddelde individuele besteding aan sportscholen toe. Vanaf 35 jaar kiezen mensen duidelijk voor andere, iets duurdere sportscholen. Echter, het percentage mensen dat een sportschoolabonnement heeft neemt gestaag af:
Goede voornemens
Opmerkelijk genoeg vertalen de goede voornemens zich niet direct in nieuwe aanmeldingen bij sportscholen. Er is geen duidelijke piek te zien in januari, maar ook niet vlak voor de zomer. Mogelijk gaan mensen die al een sportschoolabonnement hebben vaker, maar we zien geen grote toename in nieuwe aanmeldingen in deze periodes.
Basic-Fit heeft de meeste sporters en het grootste marktaandeel
De sportscholenmarkt wordt gedomineerd door Basic-Fit, op enige afstand gevolgd door Sportcity. Hoewel alle Fit For Free clubs vanaf oktober 2022 verder zijn gegaan onder de naam SportCity, hebben deze twee partijen samen het gat met de nummer 1 nog niet weten te dichten.
Een feitelijk en compleet beeld met Hiiper
Hiiper helpt klanten uit allerlei branches groeien met producten en diensten met behulp van zeer relevante data & insights. Wij beschikken namelijk over een unieke en exclusieve combinatie van aankoop- en consumentendata en hebben hiermee inzicht in alle bestedingen van de Nederlandse consument. Zo geeft Hiiper bedrijven een feitelijk en compleet beeld van hun relevante markt, hun concurrenten en hun (niet-)klanten.
Hiiper maakt bij zijn analyses gebruik van geïdentificeerde aankoopdata welke wordt verkregen door PSD2 (open banking) en gescande kassabonnen van tienduizenden consumenten.
Meer weten?
Nieuwsgierig hoe Hiiper met hun data voor jouw bedrijf of merk groei kan realiseren? Neem dan contact op via contact@hiiper.nl.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Goedkoper boodschappen doen met huismerken? Sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne zijn de prijzen van huismerken meer gestegen dan die van A-merken.
Op verzoek van de NOS vergeleken wij de omzet van de supermarkt in de laatste zeven dagen van de stakingen met die een week daarvoor.
Hoe Hiiper de efficiëntie van een campagne rondom de introductie van een nieuwe lijn proteïne yoghurt vergroot en daarmee de klantinteractie te verbetert.