Huismerken stijgen harder in prijs dan A-merken
Goedkoper boodschappen doen met huismerken? Sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne zijn de prijzen van huismerken meer gestegen dan die van A-merken.
Nu het meest bewogen kwartaal achter ons ligt, is het tijd te kijken welke verschuivingen er hebben plaatsgevonden binnen het supermarktlandschap in Nederland. Want een bewogen kwartaal was het. Niet alleen was het een van de grootste sportzomers ooit, ook de ingang van de ban op de verkoop van tabak per 1 juli heeft voor de nodige verschuivingen gezorgd. Daarnaast zetten steeds meer formules actiever in op de ‘back to school’ periode eind augustus, begin september en zitten de nodige formules ook nog in zwaar weer.
Tijd voor een update dus. Overall zagen we afgelopen kwartaal een daling van 1,1% van de omzet binnen de brede supermarktbranche ten opzichte van het derde kwartaal van 2023. Dit werd met name gedreven door minder transacties, een daling ten opzichte van vorig jaar van zelfs 4,6%. Volledig gedreven door een lagere frequentie. De grote boosdoener hier, de tabakskopers, die voor hun rookwaren op zoek moesten naar een ander kanaal. Dit had wel een opdrijvend effect op de gemiddelde mandjesgrootte, die met 3,7% steeg naar €22,96.
Aldi grote winnaar van Q3
De opvallende winnaar van het afgelopen kwartaal is Aldi met een marktaandeelgroei van index 113 ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Ook Lidl en Dirk profiteren deze zomer met een stijging in marktaandeel van index 106 en 109 respectievelijk. Ook AH groeit en maakt daarmee het verlies van Q1 dit jaar, toen zij vervroegd grotendeels stopte met de verkoop van tabak, ruimschoots goed. Aan de andere kant van het spectrum valt wederom op dat Jumbo fors marktaandeel verliest met index van 93.
Belangrijke grote boodschappentrip wordt weer belangrijker
Nederlandse huishoudens gaan gemiddeld zo’n 4 keer per week naar de supermarkt. Echter de ene is de andere transactie niet. Formules azen op de grote boodschappentrip van €50 of meer. Deze grote boodschappentrip heeft afgelopen kwartaal ook weer wat gewonnen aan populariteit, met een aandeelstijging binnen alle boodschappen van 2%.
Ook mikken formules vaak op gezinnen met kinderen, gelet ook op de vele spaaracties met thema’s gericht op kinderen. Hoewel deze groep huishoudens bovengemiddeld veel uitgeven aan supermarkten, afgelopen kwartaal zo’n 43% meer dan huishoudens zonder kinderen, zijn ze ‘slechts’ goed voor ~40% van de totale supermarktuitgaven.
Joep Smeets, Managing Director Hiiper stelt: “Grote boodschappentrips wil elke formule zoveel mogelijk binnenhalen. Het belang ervan stijgt ook dit kwartaal door. Net zoals het belang van gezinnen met kinderen, hun aandeel in de totale bestedingen groeit wéér verder met zo’n 2%. Wel doen formules er goed aan, de andere kant van die medaille niet te negeren, want de meerderheid van hun omzet komt daarvandaan.”
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via w.raadsen@hiiper.nl of 06-11804374
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Goedkoper boodschappen doen met huismerken? Sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne zijn de prijzen van huismerken meer gestegen dan die van A-merken.
Hoe Hiiper de efficiëntie van een campagne rondom de introductie van een nieuwe lijn proteïne yoghurt vergroot en daarmee de klantinteractie te verbetert.
Tot nu toe zagen we in alle berichten veel meningen, maar weinig echte feiten. Laat ons, onlangs benoemd tot flitsdataspeler door Peter Garstenveld, daar eens verandering in brengen, want wij hebben die feiten natuurlijk wel:...