Door: Edwin Rensen, Distrifood
Dat meldt het FD op basis van een onderzoek door dataspecialist en prijsvergelijker Hiiper. Het relatieve prijsgat tussen A-merken en huismerken wordt kleiner, is de conclusie. Afgelopen september waren huismerkproducten die al ten minste een jaar in het schap liggen 13 procent duurder dan een jaar eerder. A-merken gingen in datzelfde jaar 11 procent in prijs omhoog. Huismerkproducten stijgen al sinds april 2022 harder in prijs dan producten van grote A-merkfabrikanten.
Huismerken
Dat huismerken sneller duurder worden dan A-merken, hoeft niet te betekenen dat supermarkten een slaatje slaan uit de inflatie, zegt Hiiper-directeur Joep Smeets. Het kan ook zo zijn dat bij huismerken de duurder geworden grondstoffen en energie relatief zwaar meewegen in de kostprijs. Of dat consumenten prijzen van A-merken beter in de gaten houden, waardoor winkeliers die minder snel verhogen.
Downtrading
Laurens Sloot, directeur van EFMI Business School, schrijft de snellere prijsstijgingen bij huismerken toe aan duurdere ingrediënten. De impact daarvan is groter, zegt hij. ‘Ingrediënten tellen in de kostprijsopbouw van A-merken voor 50 procent mee, bij huismerken wel voor 65 procent.’ Die factor onderstreept ook een woordvoerder van Albert Heijn. ‘Procentueel leidt dit tot een hardere stijging op huismerken, omdat de verkoopprijzen daarvan al lager zijn.’
Prijzen verder omhoog vanwege verduurzaming
In het najaar verwacht Sloot over de hele linie van het supermarktaanbod wel een lichte prijsdaling van een of twee procent. Maar het zou goed kunnen dat daarna de prijzen verder omhooggaan, bijvoorbeeld omdat voedselfabrikanten te maken krijgen met hogere kosten voor verduurzaming van de productie.