Klantenkring Getir stort volledig in
Uit cijfers blijkt dat de klantenkring van Getir en Gorillas in de afgelopen maanden vrijwel volledig is ingestort. Food Personality schreef er een artikel over
Tijdens het eerste kwartaal van 2023 hebben supermarkten flink meer omzet gedraaid (index 109,3) dan diezelfde periode vorig jaar. Ook zien we dat de uitgaven per persoon behoorlijk hoger zijn (ook rond de 9%), terwijl er iets minder wordt uitgegeven per mandje (index 98,8). Dat zegt data- & insightsbedrijf Hiiper na een analyse van de cijfers.
Vorig jaar was er een ongekend hoge inflatie, maar ook afgelopen kwartaal stegen de prijzen weer flink (index 115 t.o.v. Q1 van 2022). En net als in het vorige kwartaal bezoeken consumenten ook nu gemiddeld weer meer supermarkten (index 108,4) dan een jaar eerder. Joep Smeets, directeur Hiiper: “Mensen zijn nog altijd erg prijsbewust, net als in Q 4 van 2022, en ze switchen vaker van supermarkt vanwege een lagere prijs of bepaalde aanbieding.” Ook nam het kassabontotaal per mandje per saldo iets in waarde af (index 98,8).
De consument doet niet alleen vaker boodschappen bij verschillende formules, ook kiest men vaker bewust voor een goedkoper alternatief. De verschuiving die we in Q4 2022 zagen van A-merk naar huismerk binnen service supermarkten, blijft ook in Q1 sterk zichtbaar. De verschuiving zet echter niet door maar stabiliseert ten opzichte van het laatste kwartaal met een index van 99. “Het is te vroeg om al te spreken van een trendbreuk, eerder een pas op de plaats, maar het is zeker interessant deze ontwikkeling dit kwartaal in de gaten te houden”, aldus Smeets.
In Q4 van 2022 zagen we dat vrijwel alle grote landelijke supermarktketens meer omzet draaiden, maar dat met name de discounters de grote winnaars waren. Deze trend zet zich gek genoeg niet een-op-een door in het eerste kwartaal van 2023. Aldi verliest zelfs wat marktaandeel en profiteert dus niet langer van de toegenomen prijsfocus van de Nederlandse consument.
“Ook online aanbieder Picnic moet marktaandeel inleveren ten opzichte van Q1 vorig jaar. Een logische verklaring is dat dit te maken heeft met de lockdown van vorig jaar, waardoor online verkopen in dat kwartaal een enorme stijging lieten zien. Maar we zien ook dat deze online supermarkt dit kwartaal weer een beetje aan het opkrabbelen is ten opzichte van Q4 vorig jaar”, zegt Smeets. De combinatie van Plus & Coop verloor ook behoorlijk afgelopen jaar (gezamenlijk -0,6%-pt). Smeets: “Vooralsnog lijkt de ombouw niet echt succesvol te verlopen.”
De meest opvallende stijger in supermarktland is Dirk. Deze supermarktketen groeit in marktaandeel met bijna 1 procentpunt ten opzichte van Q1 vorig jaar. Dat is behoorlijk. Smeets: “Hun lange termijn focus op lage prijzen werpt in deze tijd zijn vruchten af.”
“Met blijvende inflatie, stagnerende online verkopen, dalende huizenprijzen en verdere formule ombouwen, staat ons een interessant supermarkt jaar te wachten. Of bovenstaande trends voortduren zullen we zien in onze volgende Hiiper supermarkt monitor.”
Hiiper helpt klanten uit allerlei branches groeien met producten en diensten met behulp van zeer relevante data & insights. Zij beschikt namelijk over een unieke en exclusieve combinatie van aankoop- en consumentendata en heeft hierdoor inzicht in alle bestedingen van de Nederlandse consument. Zo geeft Hiiper bedrijven een feitelijk en compleet beeld van hun relevante markt, waardoor ze beter zicht hebben op waar de kansen voor groei liggen.
Hiiper maakt bij zijn analyses gebruik van geïdentificeerde aankoopdata welke wordt verkregen door PSD2 (open banking) en gescande kassabonnen van tienduizenden consumenten.
Nieuwsgierig hoe Hiiper met hun data voor jouw bedrijf of merk groei kan realiseren? Neem dan contact op via contact@hiiper.nl.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Uit cijfers blijkt dat de klantenkring van Getir en Gorillas in de afgelopen maanden vrijwel volledig is ingestort. Food Personality schreef er een artikel over
Hoe Hiiper een landelijke juwelier innovatief laat groeien met behulp van geavanceerde marktinformatie en klant dashboards.
De totale uitgaven in de supermarkt zijn in september ruim 8% hoger, terwijl er minder uit wordt gegeven per mandje. Dat maakt Data & Researchbureau Hiiper vandaag bekend. Hoe dat kan? De stijging van...