Leven we in het jaar van Dirk?
Distrifood-redacteur Joep Meijsen kijkt naar de ontwikkeling van de marktaandelen dit jaar en vraagt zich ineens af: Is dit het jaar van Dirk?
Zodra de premies voor het nieuwe jaar bekend zijn, gaan mensen shoppen voor een nieuwe zorgverzekering. En de keuze is reuze. Blijven bij je huidige verzekeringsmaatschappij of overstappen naar eentje met een voordeliger tarief? Wel of geen aanvullende verzekering, het eigen risico verhogen of juist verlagen? Hiiper dook in het switchgedrag van de Nederlanders met betrekking tot zorgverzekeringen.
Eén ding staat vast: vlak voor de jaarwisseling worden jaarlijks de kaarten geschud binnen de markt van zorgverzekeraars. En afgelopen jaar des te meer, omdat in 2023 de basisverzekering gemiddeld met 10 euro is gestegen en de collectiviteitskortingen van 5 procent op basisverzekeringen zijn komen te vervallen voor veel mensen.
Data- & Insightsbedrijf Hiiper dook in de cijfers om het switchgedrag onder Nederlanders tussen zorgverzekeraars eind 2022 in kaart te brengen:
Overal zien we dat mensen in 2023 gemiddeld 2 procent duurder uit zijn voor hun zorgverzekeringpremie dan het jaar daarvoor, met een gemiddelde maandlast van 165 euro. Dit is minder dan de gemiddelde prijsstijging van de basisverzekering van 10 euro dit jaar en betekent dat consumenten andere keuzes hebben gemaakt om de kosten te verlagen, bijvoorbeeld door voor een hoger eigen risico te kiezen of minder aanvullende verzekeringen af te sluiten.
Verder zien we dat er eind 2022 een percentage van 9,7 procent van alle zorgverzekeringnemers is geswitcht naar een andere verzekeringsmaatschappij. Joep Smeets, Managing Director van Hiiper: “Het aantal overstappers is dit jaar hoger dan ooit. De forse stijging van de basispremie, de enorme inflatie en het vervallen van de collectiviteitskortingen dit jaar zorgen ervoor dat mensen meer dan anders zijn gaan rondshoppen.”
De groep die bij hun verzekeringsmaatschappij is gebleven betaalt dit jaar ongeveer 1,4 procent meer premie dan in 2022. De premies voor de overstappers gingen daarentegen een stuk harder omhoog, namelijk met 8,6 procent. “Toch loont overstappen, want de overstappers zijn nog altijd gemiddeld een tientje goedkoper uit voor hun zorgverzekering dan ‘de blijvers’”, aldus Smeets.
Hiiper maakt bij zijn analyses gebruik van geïdentificeerde aankoopdata welke wordt verkregen door PSD2 informatie (open banking) en gescande kassabonnen van tienduizenden consumenten.
Hierdoor heeft Hiiper inzicht in alle bestedingen van de Nederlandse consument. Hiermee geeft ze bedrijven een feitelijk en compleet beeld van hun relevante markt, waardoor ze beter zicht hebben op waar de kansen voor groei liggen.
Nieuwsgierig hoe Hiiper met hun data voor jouw bedrijf of merk groei kan realiseren? Neem dan contact op via contact@hiiper.nl.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Distrifood-redacteur Joep Meijsen kijkt naar de ontwikkeling van de marktaandelen dit jaar en vraagt zich ineens af: Is dit het jaar van Dirk?
Welke formules hebben het meest last van Picnic? Hoe presteert Picnic in vergelijking met de online concurrentie? Hoe zit het met het aantal primaire klanten?
Tijdens de actieperiode van 7 t/m 20 januari 2024 is het marktaandeel van Plus met ruim 2 procentpunt gestegen, een groei van zo'n 30%.