Ga jij minder dan tien keer per jaar naar een fastfoodzaak? Dan hoor je tot de minderheid!
Vorig jaar piekte de omzet van fastfoodrestaurants flink tijdens Koningsdag. Het zal natuurlijk geen verrassing zijn als dat deze donderdag weer gebeurt.
Door: Ruben Eg, Redacteur Economie – NOS
De trend van almaar stijgende prijzen in de supermarkt is ten einde, concludeert data- en insightsbedrijf Hiiper. Het bureau maakte op verzoek van de NOS een nieuwe analyse van de supermarktprijzen en kassabonnen.
Vergeleken met maart zijn consumenten voor veel producten goedkoper uit aan de kassa. Toch lijkt het er niet op dat de prijzen op termijn terugkeren naar die van voor de oplopende inflatie. “In totaal betaal je nog altijd ruim 11 procent meer voor je boodschappen dan vorig jaar”, zegt Joep Smeets, directeur van Hiiper.
Voor het onderzoek is opnieuw gekeken naar de prijzen van producten, waarbij aan dagelijkse boodschappen meer waarde wordt toegekend dan aan producten die minder vaak worden gekocht. Zo bleek twee maanden geleden nog dat alleen komkommers, aardbeien, aubergines en meloenen goedkoper waren dan een jaar geleden.
Die trend van dalende prijzen op gebied van groente en fruit zet nu door. Inmiddels is een komkommer gemiddeld 10 procent goedkoper dan een jaar geleden. Vergeleken met de prijspiek in maart is een komkommer zelfs 34 procent goedkoper.
Wel zijn tomaten, broccoli en bananen nog altijd duurder dan een jaar geleden. “Dit wordt slechts beperkt veroorzaakt door het seizoenseffect.”
Zuivel, kaas en eieren zijn 3 procent goedkoper dan in maart.
Tegenover de dalingen staan prijsstijgingen van bijvoorbeeld diepvriesproducten. Die zijn nu ruim 16 procent duurder dan een jaar geleden. Hetzelfde geldt voor koek en chocolade. Dat lijkt het gevolg van de hoge prijzen van cacao en suiker.
Sinds begin vorig jaar is koek en chocolade elke maand duurder geworden, zegt Smeets. Volgens hem is de piek in prijsverhogingen bij deze producten nog niet bereikt.
Vorige maand beloofde Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, de prijzen waar mogelijk te verlagen. Zowel Albert Heijn als Jumbo zetten daarom hun huismerken steeds prominenter in de etalage.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Vorig jaar piekte de omzet van fastfoodrestaurants flink tijdens Koningsdag. Het zal natuurlijk geen verrassing zijn als dat deze donderdag weer gebeurt.
Dat blijkt uit cijfers van dataspecialist Hiiper. De groep consumenten die dierenproducten koopt in de supermarkt, doet dat gemiddeld 90 keer per jaar. Daarbij besteden ze per keer €2,45. Daarmee geeft de huisdierklant per jaar...
Welke formules hebben het meest last van Picnic? Hoe presteert Picnic in vergelijking met de online concurrentie? Hoe zit het met het aantal primaire klanten?