Menu

Boter, kaas en eieren: supers zetten mes in de prijzen

Na maanden van stijgingen beginnen in de supermarkt de prijzen van diverse producten langzaam maar zeker te dalen. Komkommers, aardbeien, aubergines en meloenen zijn inmiddels zelfs al goedkoper dan een jaar geleden, blijkt uit een analyse die databureau Hiiper op verzoek van de NOS maakte van de supermarktprijzen en kassabonnen.

Door Ruben Eg, redacteur economie bij de NOS

appels in het schap bij de supermarkt

De prijsdalingen van dagelijkse boodschappen hebben volgens Joep Smeets van Hiiper niet alleen te maken met het seizoen, bijvoorbeeld door de mooie lente. “Er is echt wel wat aan de hand in de supermarkt. Het is niet zo dat ze allemaal over elkaar heen buitelen. Maar het prijswapen is wel getrokken. Er is nu ook meer ruimte voor, omdat de energieprijzen dalen.”

Boter, kaas en eieren

Ook in de zuivel zakken de prijzen steeds meer. Zo was roomboter begin dit jaar nog een kwart duurder dan in maart 2022, maar ligt de prijs momenteel nog maar net iets boven die van juni 2022.

Melk was begin dit jaar 25 procent duurder, nu nog 17 procent. Mede door de dalende melkprijzen daalt ook de prijs van kaas.

Hieronder zie je dat de prijsstijgingen bij verschillende producten de afgelopen maanden afvlakken, of dat producten zelfs goedkoper zijn dan een jaar eerder:

Prijzen boter, kaas en eieren in de supermarkt

Opmerkelijk is ook de daling van de prijs van eieren. Die ligt nog wel 19 procent boven die van juni vorig jaar, maar in het eerste kwartaal was het prijsverschil met een jaar eerder nog liefst 30 procent.

Huismerken

Verder letten consumenten door de hevige inflatie ook steeds bewuster op de prijs. A-merken leggen het steeds vaker af tegen huismerken. Hiiper kijkt behalve naar de actuele supermarktprijzen ook naar kassabonnetjes die consumenten delen. “We zien ook steeds meer klanten die naar discounters gaan. Mensen kiezen duidelijk voor betaalbaarheid in plaats van luxe en bedieningsafdelingen”, stelt Smeets.

Vorige maand kwam de inflatie in Nederland uit op 5,7 procent, berichtte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag. Vergeleken met een jaar geleden kwamen de prijsstijgingen van voedingsmiddelen bij elkaar volgens het CBS uit op 13 procent.

Alles bij elkaar liggen ook volgens Hiiper de prijzen nog boven die van een jaar geleden. “De piek in prijsverhogingen ligt achter ons. In totaal liggen de prijzen nog wel 16 procent boven die van een jaar terug. En dat doet gewoon pijn in de portemonnee van de consument”, zegt Smeets. Hiiper keek voor de NOS alleen naar de prijzen in de supermarkt, waarbij de kosten voor dagelijkse producten het zwaarst meewegen.

Bron: NOS.nl

Patrick van der Zee

Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644

Patrick van der Zee

Altijd als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing

Hieronder vind je meer nieuws