In principe kan elke marktonderzoeker tegenwoordig zien hoe de gemiddelde productprijzen zich in de supermarkt ontwikkelen door deze dagelijks te monitoren. De verschillen per week vallen zo al snel op. Dit lijkt een logische aanpak om prijsveranderingen te meten. Toch is deze ongewogen benadering niet helemaal accuraat omdat er geen rekening wordt gehouden met de populariteit van bepaalde producten.
Stel: van producten die minder vaak worden verkocht gaan de prijzen omlaag en producten die populair zijn stijgen juist in prijs. Een ongewogen prijsindex zou in dat geval suggereren dat het algemene prijsniveau in de supermarkt stabiel blijft, terwijl de consument dit bij de kassa toch echt anders ervaart.
De nieuwe Supermarkt Prijsmonitor van Hiiper gaat een stap verder. Door niet alleen te kijken naar prijzen op het schap, maar ook rekening te houden met de verkoopfrequentie op basis van de miljoenen banktransacties en kassabonnen waar Hiiper toegang toe heeft. Producten die vaker worden verkocht krijgen hierbij een hogere weging waardoor de invloed van productpopulariteit op prijsveranderingen op een haarscherpe manier in kaart worden gebracht.
“De Nederlandse economie zit in een recessie en de prijzen in de supermarkt zijn hoger dan ooit tevoren. Consumenten hebben hun uitgaven op scherp staan en merken het direct in de portemonnee als de prijzen van boodschappen stijgen of dalen. Met deze nieuwe Supermarkt Prijsmonitor biedt Hiiper een compleet, gewogen en actueel beeld van wat de Nederlandse consument voor de boodschappen betaalt.”
Joep Smeets, Managing Director Hiiper
Elke maand een unieke blik op de prijsbewegingen in de supermarkt
Door banktransactie- en kassabondata te combineren met de feitelijke prijzen van ieder product, biedt de Supermarkt Prijsmonitor een uniek en realistisch beeld van de prijsontwikkeling volgens de ervaring van de Nederlandse consument.
Gepersonaliseerde dashboards
Ben je op zoek naar meer details en prijsontwikkelingen per categorie, retailer of prijslijn? Dat kan op maandelijkse of zelfs wekelijkse basis. De gepersonaliseerde dashboards van Hiiper bieden insights op maat en daarmee de sleutel tot datagedreven groei. Neem contact met op met Patrick van der Zee voor de mogelijkheden voor jouw organisatie.
Patrick van der Zee
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via w.raadsen@hiiper.nl of 06-11804374
Altijd als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Patrick van der Zee (Sr. VP IRI) aan de slag als commercieel directeur bij Hiiper
Patrick van der Zee, tot 31 december j.l. Senior Vice President International Retail bij marktonderzoeksbedrijf IRI, gaat per 1 januari aan de slag als Commercieel Directeur bij Data- & Insights Scale-up Hiiper. Hij wordt...
Tabaksban: AH en Lidl profiteren meer dan verwacht, tabaksspeciaalzaak grootste winnaar.
De verbod op tabaksverkopen heeft vooral AH en Lidl geen windeieren gelegd, ze profiteren meer dan verwacht. De grootste winnaars zijn de tabaksspeciaalzaken.
Uit cijfers blijkt dat de klantenkring van Getir en Gorillas in de afgelopen maanden vrijwel volledig is ingestort. Food Personality schreef er een artikel over