Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q1 2024
Dirk houdt groei vast, PLUS profiteert nog steeds van de Euroweken en hard discounters blijven achter.
Het lijkt erop dat de prijzen voor boodschappen niet meer zo hard stijgen als in de afgelopen maanden, schrijft RTL Nieuws vandaag. Bij Jumbo, na Albert Heijn de grootste van het land, is de piek achter de rug, verwacht de supermarktketen. Die waarschuwt tegelijkertijd dat de eigen kosten flink zullen stijgen. Goedkoper worden de boodschappen voorlopig dus niet.
Door Michaël Niewold, redacteur RTL Nieuws
In de afgelopen maanden werd een mandje vol standaardboodschappen ietsje goedkoper, blijkt uit een steekproef van RTL Nieuws bij Jumbo. In april rekenden we 33,24 euro af, deze maand waren we 32,49 euro kwijt. Een verschil van 75 cent, goed voor dik 2 procent daling.
Die daling werd vooral veroorzaakt door goedkopere groenten en fruit, niet zo gek gezien het seizoen. “Over het algemeen hebben we de meeste prijsstijgingen wel gehad”, zegt Sebastiaan Schreijen, analist van de Rabobank. “Ten opzichte van de piek vorig jaar zomer zijn sommige grondstoffen in prijs omlaag gegaan”, vertelt hij. Denk bijvoorbeeld aan zuivel. Maar, nuanceert hij: er zijn ook grondstoffen die duurder worden, zoals suiker.
“Het prijspeil in de supermarkten daalt in de laatste maanden inderdaad”, beaamt Patrick van der Zee, directeur van onderzoeksbureau Hiiper dat de prijzen in supermarkten in de gaten houdt. Vooral de prijzen voor producten waarvan er veel worden verkocht – bananen en pakken melk – zijn verlaagd.
Bij Jumbo gaan de prijzen van groenten en fruit, brood, eieren, vlees en vis minder hard omhoog. En ook van producten van het huismerk door het hele assortiment gaat het bedrijf de prijsstijgingen niet “één op één doorberekenen aan onze klanten, maar genoegen nemen met minder marge op deze producten”, laat een woordvoerder weten.
Die marge – de winst per product voor de supermarkt – lag in 2022 op ongeveer 1 procent, laat zij weten. Waar de marge dit jaar op zal uitkomen, is ‘lastig om nu al te zeggen’.
Heel veel ruimte om iets aan de hoge prijzen te doen ziet Jumbo ook niet, blijkt wel uit de rest van het persbericht. De keten is namelijk veel extra geld kwijt aan huur en personeelskosten. De loonstijging die is afgesproken in de nieuwe cao kost het bedrijf dit jaar 90 miljoen euro extra, vertelt Jumbo-topman Ton van Veen tegen het Financieele Dagblad.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Dirk houdt groei vast, PLUS profiteert nog steeds van de Euroweken en hard discounters blijven achter.
Jongeren en sportscholen vormen een perfecte match, en dat terwijl de sportparticipatie onder de jeugd na corona nog niet terug op niveau is, volgens NOC*NSF.
AH wint de slag om de grote boodschappentrip. Jumbo verliest juist, zeker ook in de grote steden. En Plus sluit kwartaal positief af met sterke Euroweek.