De dataspeeltuin van Hiiper
Data is essentieel om te winnen. Maar soms is het minimaal beschikbaar of niet compleet. Hoe ga je daarmee om? Patrick en Joep geven het antwoord.
Het lijkt erop dat de prijzen voor boodschappen niet meer zo hard stijgen als in de afgelopen maanden, schrijft RTL Nieuws vandaag. Bij Jumbo, na Albert Heijn de grootste van het land, is de piek achter de rug, verwacht de supermarktketen. Die waarschuwt tegelijkertijd dat de eigen kosten flink zullen stijgen. Goedkoper worden de boodschappen voorlopig dus niet.
Door Michaël Niewold, redacteur RTL Nieuws
In de afgelopen maanden werd een mandje vol standaardboodschappen ietsje goedkoper, blijkt uit een steekproef van RTL Nieuws bij Jumbo. In april rekenden we 33,24 euro af, deze maand waren we 32,49 euro kwijt. Een verschil van 75 cent, goed voor dik 2 procent daling.
Die daling werd vooral veroorzaakt door goedkopere groenten en fruit, niet zo gek gezien het seizoen. “Over het algemeen hebben we de meeste prijsstijgingen wel gehad”, zegt Sebastiaan Schreijen, analist van de Rabobank. “Ten opzichte van de piek vorig jaar zomer zijn sommige grondstoffen in prijs omlaag gegaan”, vertelt hij. Denk bijvoorbeeld aan zuivel. Maar, nuanceert hij: er zijn ook grondstoffen die duurder worden, zoals suiker.
“Het prijspeil in de supermarkten daalt in de laatste maanden inderdaad”, beaamt Patrick van der Zee, directeur van onderzoeksbureau Hiiper dat de prijzen in supermarkten in de gaten houdt. Vooral de prijzen voor producten waarvan er veel worden verkocht – bananen en pakken melk – zijn verlaagd.
Bij Jumbo gaan de prijzen van groenten en fruit, brood, eieren, vlees en vis minder hard omhoog. En ook van producten van het huismerk door het hele assortiment gaat het bedrijf de prijsstijgingen niet “één op één doorberekenen aan onze klanten, maar genoegen nemen met minder marge op deze producten”, laat een woordvoerder weten.
Die marge – de winst per product voor de supermarkt – lag in 2022 op ongeveer 1 procent, laat zij weten. Waar de marge dit jaar op zal uitkomen, is ‘lastig om nu al te zeggen’.
Heel veel ruimte om iets aan de hoge prijzen te doen ziet Jumbo ook niet, blijkt wel uit de rest van het persbericht. De keten is namelijk veel extra geld kwijt aan huur en personeelskosten. De loonstijging die is afgesproken in de nieuwe cao kost het bedrijf dit jaar 90 miljoen euro extra, vertelt Jumbo-topman Ton van Veen tegen het Financieele Dagblad.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Data is essentieel om te winnen. Maar soms is het minimaal beschikbaar of niet compleet. Hoe ga je daarmee om? Patrick en Joep geven het antwoord.
Distrifood-redacteur Joep Meijsen kijkt naar de ontwikkeling van de marktaandelen dit jaar en vraagt zich ineens af: Is dit het jaar van Dirk?
Hoofdredacteur Peter Garstenveld werkt al jaren samen met bureaus als Nielsen, GfK en Circana/IRI. Ineens ziet hij een nieuwkomer: flitsbezorger Hiiper...