Data & insightsbedrijf Hiiper overgenomen door money app Woolsocks
Europese uitrol van Hiiper proposities volgende stap
Effective Media & Marketing (EMM), de holding van Scoupy-oprichters Geert Luyendijk, Jeroen Lubbers en Valentijn Bras, verkoopt haar meerderheidsbelang in data- & insightsplatform Hiiper aan Woolsocks AG, de Zwitserse money app, eigendom van de Giro-oprichters Jasper Anderluh en Niels Klok.
In het najaar van 2022 verkocht EMM eerder al de grootste cashbackapp van Nederland, Scoupy, aan Woolsocks AG, dat het samenvoegde met haar eigen platform Woolsocks. Ten tijde van die overname stapten Klok en Anderluh ook als minderheidsaandeelhouder in Hiiper.
“Dat was volstrekt logisch met het oog op onze gedeelde ambitie”, vertelt Hiiper-directeur Joep Smeets. “Hiiper maakt unieke insightsproducten voor retailers en fabrikanten uit geanonimiseerde en geaggregeerde aankoopdata, die zij middels kassabonnen en via PSD2 (‘open banking’) van consumenten verkrijgt. Daarvoor werd samengewerkt met Scoupy. Het samenvoegen van Woolsocks en Scoupy maakte de mogelijkheden voor Hiiper alleen maar groter.”
Carlos Valenzuela, directeur van Woolsocks AG : ““Het begrijpen van consumentengedrag in de meest brede zin én daarop te kunnen acteren vormt de basis voor onze propositie richting retailers en A-merken. Met het harde bewijs in de vorm van banktransacties en kassabonnen kunnen we onze klanten het succes van onze activiteiten direct laten zien.”
“Door alle aankoopdata van consumenten te aggregeren en te analyseren, kun je heel kort na de aankoop enorm veel leren én gaan voorspellen over het koopgedrag van consumenten, binnen elke branche. Die combinatie van actualiteit en dynamiek tussen retailers en branches verschilt wezenlijk van de gevestigde dataproposities, met bronnen als geclaimd gedrag van consumenten of verkoopdata van een beperkter aantal individuele retailers. Hierdoor kunnen klanten veel sneller acteren op relevantere learnings.” vervolgt Valenzuela.
Hiiper groeide de laatste 2 jaar hard en mag inmiddels in vele B2C branches de leidende retailers en toeleveranciers tot haar klanten rekenen. “Met deze volgende stap kunnen we sneller de volle potentie voor verdere groei van Hiiper benutten.” aldus Joep Smeets. “Als directie en team van Hiiper zijn we dan ook erg blij met deze stap. Woolsocks is al in meerdere Europese landen actief. Je kunt dus verwachten dat wij onze data-proposities binnenkort niet alleen meer in Nederland zullen aanbieden, maar ook in andere landen, als België, Frankrijk en Duitsland.”
Over Hiiper
Hiiper (opgericht in 2016) is een data & insights bedrijf dat beschikking heeft over een representatief panel van consumenten dat op dagelijkse basis aankoopdata met deelt. Aankoopdata in de vorm van kassabonnen, maar ook in de vorm van banktransacties. Online én offline. Van Retail tot verzekeringen tot aan streamingdiensten. Hiermee brengen we het hele huishoudboekje van de Nederlandse consument in kaart. En kunnen we elke B2C markt inschatten qua ontwikkelingen, welke spelers winnen of verliezen, waar de kansen liggen en hoe consumenten zich gedragen binnen die markt. Deze inzichten biedt Hiiper aan in de vorm van data & insights maar ook in de vorm van purchase-base audiences die te gebruiken zijn voor online targeting op diezelfde consumenten. Van insights tot actie, op basis van feitelijke, actuele en complete aankoopdata rechtstreeks van de consument.