Hoe goed begrip van het totale shopgedrag het succes van retailers kan beïnvloeden
Formules die slim inspelen op de behoeften van deze doelgroep plukken daar de vruchten van, terwijl anderen onbewust waardevolle kansen laten liggen.
De datum stond al een tijd vast en velen vreesden ervoor. Het verbod op het verkopen van tabak in supermarkten dat per 1 juli 2024 is ingegaan, zorgt voor een nieuwe dynamiek in de wereld van foodretail. Ook in de aanloop naar 1 juli zien we al duidelijke verschuivingen in de markt. Nu de rook wat is opgetrokken, is het tijd om de impact te onderzoeken.
Het zal geen verrassing zijn dat Albert Heijn en Lidl de grote winnaars zijn als we kijken naar pure marktaandelen. Waar de eigen filialen van Albert Heijn in januari van dit jaar al stopten met het verkopen van tabak, deed Lidl dat met alle vestigingen zelfs al in 2021. Door enkel te kijken naar het wegvallen van de tabaksomzet uit de supermarktbranche kon je al een stijging van het marktaandeel van Lidl van bijna 0,4 procentpunt verwachten, en een aandeelplus van Albert Heijn van zo’n 0,6 procentpunt. In de afgelopen drie weken viel de marktaandeelgroei voor beide formules zelfs nog hoger uit. Dat kan erop duiden dat sommige rokende supermarktklanten hun supermarktkeuze echt opnieuw aan het maken zijn.
Hoewel tabaksliefhebbers nu minder makkelijk hun inkopen kunnen doen, zijn er nog voldoende plaatsen waar het wel kan. Formules als Bruna, Cigo en Primera zien het aantal transacties de afgelopen tijd dan ook flink oplopen. Met een gemiddelde omzetstijging van bijna 40% ten opzichte van het gemiddelde in voorgaande periodes, wat hoger is dan de normale stijging in aanloop naar de zomervakanties, profiteert deze branche flink.
Tankstations, wat al geijkte aankoopplaatsen van tabak waren, worden nog populairder dan voorheen en zien hun transacties met zo’n 5% oplopen ten opzichte van eerdere periodes.
Dat de tabaksklant nog niet is uitgerookt blijkt uit de ontwikkelingen die we zien bij tabakspeciaalzaken. De afgelopen tijd zijn er enorm veel nieuwe speciaalzaken gestart, maar dat is niet de enige drijver achter de stijging. De gemiddelde transactiewaarde is ook nog eens gestegen met 35%. Hiermee is deze branche wel echt te bestempelen als de grote winnaar in dit verhaal.
Wat dit verder betekent voor het nieuwe speelveld in supermarktland zal de komende tijd ons leren. Het is de vraag hoe deze sector zich gaat ontwikkelen nu de tabaksklant wegblijft en welke formules hiervan profiteren. Zullen supermarkten een alternatief moeten vinden om de traffic naar hun filiaal weer naar een hoger niveau te tillen, of loopt het allemaal wel los? Wij houden het uiteraard in de gaten.
Benieuwd naar de mogelijkheden van Hiiper voor jouw organisatie of branche? Neem contact op met een van onze experts voor meer informatie.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Formules die slim inspelen op de behoeften van deze doelgroep plukken daar de vruchten van, terwijl anderen onbewust waardevolle kansen laten liggen.
We gaan vaker naar de supermarkt voor kleinere inkopen en dure boodschappen zijn het 'nieuwe normaal'. Lees meer.
De omzetdetails van grote bouwmarkten als Gamma, Praxis, Karwei, Hubo en Hornbach zijn niet beschikbaar. Hiiper dook voor Mixvakblad in de doe-het-zelf cijfers.