Te weinig nieuwe woningen? Dan knappen we onze huidige woning wel weer op!
In het voorjaar steken we volgens goede traditie massaal onze handen uit de mouwen en gaan we enthousiast aan de slag met bouw- en doe-het-zelfprojecten.
Veel van onze vaste lasten zijn in 2023 duurder geworden. Boodschappen, energie, benzine, zorg. We voelen het allemaal. Maar wat is de invloed geweest van deze ontwikkeling op onze vrijgevigheid richting goede doelen? Team Hiiper deed een kort onderzoek door te kijken naar het aantal transacties richting de 24 grootste goede doelenorganisaties in ons land* en vergeleek daarmee de cijfers tussen 2022 en 2023.
Uit de resultaten blijkt dat gemiddeld 20% van de Nederlanders tussen juli 2022 en december 2023 aan goede doelen heeft gedoneerd en gemiddeld iets vaker dan 6 keer. Het gemiddelde bedrag per gift aan een goed doel is €8,51. In de tweede helft van 2023 lag het aantal donaties wel 2.3% lager dan in dezelfde periode in 2022. Alleen in Gelderland en Zeeland werd de portemonnee vaker getrokken dan een jaar eerder.
Joep Smeets, Managing Director Hiiper stelt: “De impact van de inflatie straalt ook door in onze vrijgevigheid richting goede doelen. Hoewel we nog steeds regelmatig doneren zien we toch een licht dalende trend in 2023. Ik ben benieuwd hoe de cijfers er volgend jaar uitzien nu we in 2024 met z’n allen weer iets meer hebben te besteden. Wordt vervolgd!“
Van het totale gedoneerde bedrag ging het meeste geld naar KWF, namelijk zo’n 20%. Andere goede doelen die veel geld ophalen zijn bijvoorbeeld De Zonnebloem (10%) en Het Rode Kruis (10%). De pieken liggen, mede dankzij de collecteweek vooral in september en rondom de Kerstperiode.
Al met al kunnen we concluderen dat we in 2023 dus iets minder hebben uitgegeven aan goede doelen, maar dat Nederlanders nog steeds vrijgevig zijn. We dragen goede doelen nog altijd een warm hart toe en trekken nog steeds regelmatig de portemonnee voor onze medemens.
*Landelijke Giro555 acties zijn uitgesloten uit dit onderzoek.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
In het voorjaar steken we volgens goede traditie massaal onze handen uit de mouwen en gaan we enthousiast aan de slag met bouw- en doe-het-zelfprojecten.
NOS: De trend van almaar stijgende prijzen in de supermarkt is ten einde, toch lijkt het er niet op dat de prijzen op termijn terugkeren naar die van voor de oplopende inflatie.
Elke maand een unieke blik op de prijsbewegingen in de supermarkt volgens de Nederlandse consument.