Marktaandeel stijgt in actieperiode met meer dan 30 indexpunten
Januaridip bij de supermarkten? Plus Retail weet wel beter. Met de Euroweken heeft de supermarktgigant goud in handen en is er in diverse winkels een heuse coupe gepleegd op artikelen als toiletpapier, koffie, frisdranken, wasmiddel en wereldgerechten. Tijdens de actieperiode, van zondag 7 januari tot en met zaterdag 20 januari, is het marktaandeel van Plus met ruim 2 procentpunt gestegen, een groei van zo’n 30% ten opzichte van een gemiddelde week in oktober/november. De tweede actieweek scoorde daar zelfs nog beter dan de eerste week, ongetwijfeld geholpen door de enorme media aandacht na de eerste week.
Het succes wordt met name gedreven door meer klanten. Beide weken piekt Plus in penetratie, die met een index 119 ten opzichte van een gemiddelde week in oktober / november fors hoger ligt. Daarnaast gaven ook bestaande klanten flink meer uit aan boodschappen bij de Plus, ruim 7%.
Een opvallend en broodnodig succes, aangezien de combinatie Plus/Coop afgelopen jaar, door alle interne focus, een flinke aderlating liet. Eerder rapporteerden we al in onze Supermarkt Kwartaalmonitor dat de combinatie in Q4 de weg omhoog gevonden had. Met de Euroweken doen ze hier duidelijk een schepje bovenop en benaderen ze zelfs hun omzetten ten tijde van de Kerstperiode.
De meeste concurrenten hebben hier behoorlijke last van gehad. Hard discount (index 95) logischerwijs relatief het meest. Terwijl de grote winnaar van afgelopen jaar, Dirk, geen marktaandeel verloor deze weken.
Retailexperts zijn verdeeld over de Euroweken en de langere termijn impact voor de supermarktformule, maar de eerste slag dit jaar is overduidelijk gewonnen door Plus/Coop. Daar bestaat geen enkele twijfel over. Of het genoeg zal zijn om stijgende lijn door te zetten, zal de komende maanden blijken. Hiiper volgt het met veel interesse.