Huismerken profiteren van bewustere consument
Huismerken hebben in het laatste kwartaal van 2022 dan ook terrein gewonnen ten opzichte van A-merken.
Dat onze boodschappen duurder zijn geworden ten opzichte van een jaar geleden is geen verrassing meer. Vergeleken met Q3 2022 geven we nog altijd 8% meer uit aan onze boodschappen. Vorig kwartaal bleek uit onze cijfers dat de piek in prijsverhogingen achter ons lag en dat prijzen voorzichtig wat daalden. Maar het lijkt erop dat het prijsniveau nu stabiliseert; de prijzen van onze boodschappen zijn het afgelopen kwartaal ongeveer gelijk gebleven, echter wel 10% hoger dan vorig jaar. Duurdere boodschappen lijken dus het ‘nieuwe normaal’. Met duurdere mandjes (index 106) tot gevolg. Aangevuld met een iets hogere frequentie (index 102) doordat consumenten vaker bij verschillende formules boodschappen doen.
Dit wordt ook bevestigd als we kijken naar verschillende type mandjes en de ontwikkeling daarvan. Het percentage kleine mandjes groeit harder met index 104 ten koste van de grotere boodschappen trip (index 98).
Het ‘nieuwe normaal’ zien we breder terug. Waar full-service supermarkten in Q2 nog significant marktaandeel verloren, is ook dit in Q3 gestabiliseerd met index 100. Wel zien we nog altijd behoorlijke verschillen. De onrust bij de nieuwe combinatie van Plus & Coop wordt bevestigd door onze cijfers, met een marktaandeeldaling van index van 96 in Q3. Albert Heijn wint afgelopen zomermaanden juist marktaandeel met een index van 104.
Ook onder de discounters zijn de verschillen groot. Soft discount wint, aangevoerd door Dirk die de opmars in Q3 doorzet met een index van 127, terwijl hard discount afgelopen kwartaal in de breedte verliest nu ook Lidl een daling in marktaandeel laat zien in Q3.
In Q1 en Q2 van dit jaar zagen we dat de Nederlandse consumenten steeds vaker kochten bij diverse winkelformules en regelmatig kozen voor goedkopere huismerken. Ook deze trend zien we doorzetten in Q3. Ten opzichte van vorig jaar ‘winnen’ huismerken aandeel met index 104. We kunnen dus concluderen dat consumenten vasthouden aan huismerken en steeds minder waarde hechten aan de duurdere A-merken.
Joep Smeets, Managing Director van Hiiper stelt: “De grote vraag hier is hoe A-merken deze verschuiving willen keren nu consumenten steeds vaker naar huismerken grijpen. Zeker nu, door nieuwe inkoopsamenwerkingen onder supermarkten op Europese schaal, A-merkfabrikanten nog verder onder druk komen te staan. Voor de betreffende full-service supermarkten is dit wel de kans om met discounters te kunnen blijven concurreren op prijs.”
Steeds meer consumenten kopen de boodschappen online. Zo zien we dit kwartaal weer een stijging van index 123 ten opzichte van Q3 2022 in het marktaandeel van online spelers, waarvan Picnic duidelijk het grootste deel pakt met een index van 136. Naar verwachting zal deze trend doorzetten, wat een extra uitdaging geeft voor de online bezorgdiensten van de full-service supermarkten.
Hiiper heeft toegang tot geïdentificeerde aankoopdata welke wordt verkregen door PSD2 (open banking) en gescande kassabonnen van tienduizenden consumenten. Onze actuele en zeer relevante data is compleet en actionable en biedt merken, retailers en fabrikanten een feitelijk en compleet beeld van hun markt, hun concurrenten en hun (niet-)klanten.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Onze solutions zijn beschikbaar voor elke branche. Neem contact met ons op voor meer informatie.
*De cijfers zijn gebaseerd op een gewogen index waarbij wordt gekeken naar hoe vaak producten daadwerkelijk worden gekocht, in tegenstelling tot de ongewogen index. Hierdoor krijgen de meest verkochte producten een hogere weging, wat een realistischer beeld geeft van de prijsontwikkeling volgens de ervaring van de Nederlandse consument.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Huismerken hebben in het laatste kwartaal van 2022 dan ook terrein gewonnen ten opzichte van A-merken.
In het voorjaar steken we volgens goede traditie massaal onze handen uit de mouwen en gaan we enthousiast aan de slag met bouw- en doe-het-zelfprojecten.
De huidige inflatie is de hoogste in 75 jaar (CBS). En hoewel dit voor een belangrijk deel gedreven wordt door de stijgende energiekosten, lopen de prijzen in de breedte snel op. De prijsstijgingen binnen...