Menu

Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q1 2024

hiiper supermarkt kwartaalmonitor q1 2024

beeld: Albert Heijn

Dirk houdt groei vast, PLUS profiteert nog steeds van de Euroweken en hard discounters blijven achter

Met de Paasdagen achter ons is het tijd om te kijken welke formule het beste heeft geprofiteerd van de feestdagen. Wanneer we de marktaandeelcijfers vergelijken met de Paasdagen in 2023 zien we dat Dirk het beste heeft gescoord met index 115. Opvallende speler is Poiesz (index 108) en ook de combinatie Albert Heijn / Jan Linders pluste met index 103 ten opzichte van Pasen 2023.

Impact van tabaksverkopen

Diezelfde index voor Pasen zien we in de combinatie Albert Heijn / Jan Linders voor het hele kwartaal ten opzichte van vorig jaar. Toch lijkt het stoppen met verkopen van tabak wel degelijk impact te hebben op het marktaandeel van de Zaanse grootgrutter. Want wanneer we de cijfers van Q4 2023 vergelijken met de cijfers van Q1 2024 zien we namelijk een marktaandeelindex van 97. Wat de stijgende tabaksprijzen per 1 april en de volledige stop van de verkopen bij supermarkten per 1 juli gaan betekenen voor de cijfers van andere formules, zullen we snel weten.

Joep Smeets, Managing Director van Hiiper stelt: “De verhoging van de accijns op tabak per 1 april kan een uitdaging worden voor supermarkten. Vooral in de grensregio’s verwachten we een flinke daling in de verkopen nu sommige producten wel 8 euro duurder zijn geworden. ”

Verder heeft in het eerste kwartaal van 2024 vooral PLUS een flinke marktaandeelgroei te pakken. Hoewel het marktaandeel van de combinatie PLUS en COOP in de laatste drie kwartalen van 2023 steeds lager lagen dan Q1 2023, is er afgelopen kwartaal een plotselinge lift te zien met een marktaandeelindex van 104 ten opzichte van Q1 2023. De succesvolle Euroweken in januari dit jaar spelen hier een belangrijke rol in.

Hard discount blijft achter

Wanneer we kijken naar de discountformules ten opzichte van Q1 2023 is Dirk met marktaandeelindex 114 weer de grote winnaar. De hard discounters Aldi en Lidl en hebben een minder goed kwartaal gehad (marktaandeelindex 95). Maar bij Lidl lijkt met name in de laatste paar weken van het kwartaal wel wat verbetering zichtbaar, met een marktaandeel wat langzaam naar hetzelfde niveau als een jaar geleden toe kruipt.

*Marktaandeelindex geeft de relatieve groei in marktaandeel aan ten opzichte van de dezelfde periode een jaar eerder (tenzij anders vermeld). Een marktaandeelindex van 105 weerspiegelt een marktaandeelgroei van 10% naar 10,5%

Benieuwd naar de mogelijkheden van Hiiper voor jouw organisatie?

Neem contact op voor meer informatie

Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644

Patrick van der Zee

Altijd als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing

Hieronder vind je meer nieuws