Stakingen kosten Albert Heijn tientallen miljoenen euro’s!
Op verzoek van de NOS vergeleken wij de omzet van de supermarkt in de laatste zeven dagen van de stakingen met die een week daarvoor.
Black Friday is in Nederland sinds een aantal jaren dé dag waarop de (online) winkelstraten van Nederland, in navolging van Amerika, volstromen. Koopjesjagers kunnen op deze dag bij veel winkels terecht voor zeer lucratieve aanbiedingen. En het lijkt alweer een eeuwigheid geleden, maar vorig jaar werd Black Friday nog geteisterd door de coronamaatregelen. Dit jaar zijn alle coronabeperkingen weg, maar zijn inflatie, oorlog en economische onzekerheid belangrijk wegende factoren die invloed hebben op het koopgedrag van de consument.
Data & Insights bedrijf Hiiper ging op zoek naar trends en ontwikkelingen binnen de verschillende aankoopcategorieën en de belangrijkste verschillen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf maakt daarbij gebruik van geïdentificeerde aankoopdata welke wordt verkregen door PSD2 informatie (open banking) en ingescande kassabonnen van tienduizenden consumenten.
Directeur Joep Smeets: “Het Black Friday effect is weer duidelijk zichtbaar dit jaar. Als we kijken naar het aantal betaalautomaat- en Idealtransacties van Black Friday tot en met Cyber Monday, zien we dat zowel offline als online een grotere piek laten zien, vergeleken met vorig jaar. Wij zien dat er 4% vaker in de winkel werd afgerekend en 7% vaker online. Als we echter kijken naar de 10 dagen tot en met Cyber Monday dan valt die groei grotendeels weg en zien we 2% vaker afgerekend worden in winkels, terwijl er niet vaker online besteld werd.”
Wat dus vooral opvalt is dat het zwaartepunt van aankopen dit jaar meer naar het weekend tussen Black Friday en Cyber Monday verschoven is. Smeets: “Als we kijken naar het weekend zien we daar een index van 110 op transacties versus hetzelfde weekend vorig jaar.”
Kijkende naar de verschillen binnen de categorieën komt Hiiper ook met opvallende inzichten. Smeets: “Binnen de eerdergenoemde categorieën steekt Elektronica er nog altijd met kop en schouders bovenuit met een index van 300 ten opzichte van de periode ervoor. Echter versus vorig jaar doet Elektronica het maar net iets beter op omzet (IX 102), waarbij een veel hogere transactiewaarde (IX 113) de relatieve daling in transacties maar net goed maakt.
De categorie Mode piekt ook, met een index van 187 ten opzichte van de periode ervoor. Ten opzichte van vorig jaar laat deze categorie met een index van 110 op transacties een mooie stijging zien. Ook de omzet binnen deze categorie was met een index van 115 een stuk beter dan vorig jaar.
Smeets: “Wat we op Black Friday zien is in lijn met de overall ontwikkeling van de verschillende categorieën in de afgelopen maanden. Waar Mode vergeleken met vorig jaar al wat langer goed presteert, staat het aantal transacties binnen Elektronica ook al wat langere tijd onder druk.”
Hiiper helpt retailers en merken groeien door het leveren van relevante, omni channel data & inzichten over hun consument en markt. Met onze data-gedreven marketing tools helpen wij hen consumenten te begrijpen, te bereiken en te bewegen. Wil jij weten met welke data we groei voor jouw merk kunnen realiseren? Neem dan contact op via contact@hiiper.nl.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Op verzoek van de NOS vergeleken wij de omzet van de supermarkt in de laatste zeven dagen van de stakingen met die een week daarvoor.
De totale uitgaven in de supermarkt zijn in september ruim 8% hoger, terwijl er minder uit wordt gegeven per mandje. Dat maakt Data & Researchbureau Hiiper vandaag bekend. Hoe dat kan? De stijging van...
Data is essentieel om te winnen. Maar soms is het minimaal beschikbaar of niet compleet. Hoe ga je daarmee om? Patrick en Joep geven het antwoord.