Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q1 2024
Dirk houdt groei vast, PLUS profiteert nog steeds van de Euroweken en hard discounters blijven achter.
De totale uitgaven in de supermarkt zijn in september ruim 8% hoger, terwijl er minder uit wordt gegeven per mandje. Dat maakt Data & Researchbureau Hiiper vandaag bekend. Hoe dat kan? De stijging van de totale uitgaven wordt met name veroorzaakt door de alsmaar stijgende prijzen in de schappen. Directeur van Hiiper, Joep Smeets: “De gemiddelde prijs van producten in de supermarkt steeg afgelopen maand met maar liefst 8% ten opzichte van september vorig jaar.”
Dit zorgt ervoor dat consumenten, al dan niet gedwongen door hun budget, andere keuzes maken. Consumenten bezoeken steeds vaker de supermarkt (11% groei in het aantal mandjes), maar doen dit ook steeds vaker bij verschillende formules. Smeets: “Consumenten zijn zich écht bewust van de gestegen prijzen in de supermarkten en handelen daar ook naar. Zo zagen wij een stijging van gemiddeld 7% op het aantal verschillende bezochte supermarktformules per huishouden. Dat is opvallend. Doordat de prijzen zijn gestegen, gaan mensen echt op productniveau op zoek naar goedkopere alternatieven en zijn ze, meer dan eerder, bereid hiervoor naar verschillende winkels te gaan. Hierdoor neemt het kassabontotaal per mandje per saldo ook iets in waarde af.”
Hiiper maakt voor haar analyses gebruik van geïdentificeerde aankoopdata, welke worden verkregen door PSD2 informatie (open banking) en ingescande kassabonnen van tienduizenden consumenten.
Hiiper helpt retailers en merken groeien door het leveren van relevante, omni channel data & inzichten over hun consument en markt. Middels deze tooling helpen wij hen consumenten te begrijpen, te bereiken en te bewegen. Wil jij weten met welke data we groei voor jouw merk kunnen realiseren? Neem dan contact op via contact@hiiper.nl.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Dirk houdt groei vast, PLUS profiteert nog steeds van de Euroweken en hard discounters blijven achter.
Wat doen Nederlanders met hun vakantiegeld? Gebruiken we het voor vakanties en leuke extra's of lossen we er onze schulden mee af? Hiiper zocht het uit.
De verbod op tabaksverkopen heeft vooral AH en Lidl geen windeieren gelegd, ze profiteren meer dan verwacht. De grootste winnaars zijn de tabaksspeciaalzaken.