Menu

Discounters groeien harder dan service supermarkten tijdens de feestdagen

Tijdens de piekperiode van kerst en Oud & Nieuw hebben supermarkten flink meer omzet gedraaid (12%) dan een jaar geleden. Dat zegt data- & insightsbedrijf Hiiper na een analyse van haar cijfers.

Uit de analyse blijkt verder dat de verschillen per week nogal uiteenlopen. Directeur Joep Smeets: “De omzetstijging zat hem vooral in de laatste volle week vóór Kerst. Daar is de index liefst 122. In de week van Kerst en de week van Oud & Nieuw zien we ook een stijging, maar deze was veel minder hoog met een index van 107 en 108. Dit is waarschijnlijk te verklaren doordat consumenten eerder begonnen met kerstinkopen vanwege het feit dat ze een stuk vaker meerdere ketens bezochten (index 109).”

De omzetstijging is dan ook vooral het gevolg van een toename in het aantal transacties, terwijl het gemiddelde bonbedrag licht is gedaald (index 97). De gemiddelde besteding per persoon kwam op index 108 uit. “Aangezien het gemiddelde supermarktproduct ook 8% duurder was dan dezelfde periode vorig jaar, zit er vooral prijsgroei in de markt,” aldus Smeets.

Discounters snoepen marktaandeel af van service supermarkten 

Vrijwel alle grote landelijke supermarktketens hebben meer omzet gedraaid. Maar met name de discounters hebben het goed gedaan. Smeets: “De omzet van de discounters is over de gehele periode met 20% gestegen, terwijl de servicesupermarkten met 9% een veel minder grote stijging lieten zien. Deze trend waar Hiiper al eerder over berichtte heeft zich dus doorgezet tijdens deze belangrijkste periode van het jaar.”

Qua absolute marktaandeelgroei tov vorig jaar zijn de feestdagen gewonnen door Lidl (+1.1%-punt). Ook Plus weet te winnen, maar dit wordt voornamelijk gedreven door de ombouw van Coop winkels, die met een vergelijkbaar % dalen. Relatief gezien springt Dirk eruit qua landelijk marktaandeelgroei met een index 114. Ten opzichte van vorig jaar hebben zowel AH als Jumbo het minder goed gedaan, met meer dan 1%-punt daling in marktaandeel.

Foodspeciaalzaken verslaan supermarkten in de week van kerst 

Kijkend naar de foodspecialzaken over de hele periode voor-, tijdens-, en na de feestdagen, zien we een minder grote omzetontwikkeling ten opzichte van vorig jaar. De omzetstijging van slijterijen, bakkerijen en kaas/delicatessen-zaken kwam in die periode uit op een magere 4%. Echter in de week van kerst hebben ze het juist een stuk beter gedaan dan de supermarkten met een index van 127. 

Meer weten?

Hiiper helpt retailers en merken groeien door het leveren van relevante, omni channel data & inzichten over hun consument en markt. Met onze data-gedreven marketing tools helpen wij hen consumenten te begrijpen, te bereiken en te bewegen. Wil jij weten met welke data we groei voor jouw merk kunnen realiseren? Neem dan contact op via contact@hiiper.nl.

Patrick van der Zee

Nieuwsgierig hoe Hiiper met hun data voor jouw bedrijf of merk groei kan realiseren? Neem dan contact met mij op via contact@hiiper.nl

Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644

Patrick van der Zee

Altijd als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing

Hieronder vind je meer nieuws