Wanneer je één week lang geen vlees en zuivel eet en drinkt, scheelt dat zo’n 193 liter water en 80 kilometer aan autorijden. Best veel, maar wat doet zo’n campagne nou eigenlijk voor de verkoop van deze producten in de Nederlandse supermarkten? En wat is het effect van dit initiatief op de verkoop van vleesvervangers?
Benieuwd naar de daadwerkelijke impact van De Week Zonder Vlees & Zuivel, dook data- & insights bedrijf Hiiper in de verkoopcijfers van vlees en vleesvervangers. Vega-verkoop zit sowieso in de lift. In de afgelopen vier jaar is het omzetaandeel bijna verdubbeld. Opvallend is overigens wel dat het omzetpercentage van de vleescategorie in de supermarkten sinds 2019 nagenoeg gelijk is gebleven in Nederland. Ook is de vleescategorie in zijn totale omzetomvang nog steeds ruim negen keer zo groot als het gehele vleesvervangers-segment.
De impact van de Week zonder Vlees & Zuivel op de verkoop van vlees en vleesvervangers
Als we inzoomen op de omzetcijfers van vlees en vleesvervangers tijdens we de Week Zonder Vlees & Zuivel, dan zien we dat de verkoop van vleesvervangers een flinke piek kent (index 200 vergeleken met een gemiddelde week in 2023), terwijl de omzet van de vleescategorie in die bewuste campagneweek wat daalt (index 94). Je zou dus kunnen zeggen dat de campagne goed aanslaat en leidt tot een verschuiving van vlees naar vleesvervangers. Echter, als we de cijfers van de weken na de campagneweek bekijken, zien we dat de vleescategorie dat lichte verlies al ruimschoots heeft goedgemaakt (index 114 en 101 in de eerste twee weken na de campagneweek ten opzichte van een gemiddelde week) en dat de verkoop van vleesvervangers uitkomt op een index van 71 respectievelijk 64.
Moeten we daaruit concluderen dat de campagne eigenlijk niet succesvol is geweest? Patrick van der Zee, Commercial Director van Hiiper: “Het gaat me te ver om te zeggen dat deze campagne niet succesvol is omdat de verkopen in de vleescategorie niet blijvend lager liggen. Deze categorie is van oudsher qua omzet een van de belangrijkste categorieën voor de supermarkten en wordt door vrijwel alle spelers gebruikt om via promoties klanten naar de winkels te trekken. Je kunt niet verwachten dat een dergelijke campagne zoiets in één week per jaar kan omdraaien.” Deze piek in de verkopen van vleesvervangers tijdens de campagneweek komt boven op de stevige groei die dit segment al jaar op jaar laat zien. “Je ziet dus wel degelijk dat de campagne opvalt en impact heeft. Echter, zolang de supermarkten de vleescategorie nog blijven gebruiken als promotietool, denk ik dat er nog een lange weg te gaan is voordat de missie van Isabel Boerman volbracht zal zijn”, zegt van der Zee.
Een feitelijk en compleet beeld met Hiiper
Hiiper helpt klanten uit allerlei branches groeien met producten en diensten met behulp van zeer relevante data & insights. Zij beschikken namelijk over een unieke en exclusieve combinatie van aankoop- en consumentendata en hebben hierdoor inzicht in alle bestedingen van de Nederlandse consument. Zo geeft Hiiper bedrijven een feitelijk en compleet beeld van hun relevante markt, waardoor ze beter zicht hebben op waar de kansen voor groei liggen.
Hiiper maakt bij zijn analyses gebruik van geïdentificeerde aankoopdata welke wordt verkregen door PSD2 (open banking) en gescande kassabonnen van tienduizenden consumenten.
Meer weten?
Nieuwsgierig hoe Hiiper met hun data voor jouw bedrijf of merk groei kan realiseren? Neem dan contact op via contact@hiiper.nl.