Hiiper in het nieuws
Wat is er gebeurd in supermarktland, hoe gedroegen consumenten zich afgelopen kwartaal en zijn er opvallende verschuivingen?
Cijfers van dataspecialist Hiiper, verzameld op verzoek van Distrifood, laten zien dat de winkelprestaties van Boni en Nettorama behoorlijk van elkaar verschillen. ‘Nettorama wordt relatief meer dan Boni bezocht voor de grotere boodschappentrip’, zegt Patrick van der Zee van Hiiper. Dit bedrijf analyseert de daadwerkelijke aankoopdata van consumenten. ‘De gemiddelde besteding bij Nettorama bedraagt €31,88 en bij Boni €18,64.’
Door Joep Meijsen, Portal manager bij Distrifood
Hiiper geeft geen concrete marktaandelen van de twee formules, omdat de definitie van de markt door de mogelijkheid meer retailers nauwkeurig te meten breder is dan de standaard zoals bijvoorbeeld NielsenIQ die hanteert. Van der Zee kan echter wel iets zeggen over de relatieve prestaties van de twee supermarktbedrijven in het tweede kwartaal van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. ‘Beide formules zijn sterk bezig’, zegt Van der Zee. ‘Bij Boni komt dat vooral door de uitbreiding met de acht winkels die uit de Plus-Coop-fusie zijn overgenomen.’ Hiiper meet voor Nettorama in het tweede kwartaal een marktaandeelindex van 130. Voor Boni komt de dataspecialist uit op een index van 117.
Op basis van het winkelnetwerk trokken experts eerder al de conclusie dat de twee formules elkaar weinig overlappen. De cijfers van Hiiper bevestigen dit. Van der Zee: ‘9 procent van de klanten die de afgelopen 12 maanden bij Nettorama hebben gekocht, zijn in diezelfde periode ook minimaal één keer bij Boni geweest. Voor klanten die de afgelopen 12 maanden bij Boni hebben gekocht, geldt dat 10 procent ook minimaal één keer een Nettorama bezocht.’
Hiiper keek in zijn database ook nog naar de profielen van de fusie-partijen. Bijvoorbeeld naar de verdeling in leeftijdsgroepen. ‘Die lopen bijna gelijk, we zien in de profielen van de twee formules niet echt verschillen. Het belangrijkste verschil tussen de twee formules is volgens ons toch vooral de gemiddelde besteding waar ik het eerder over had’, aldus Van der Zee.
Boni en Nettorama vormen als de fusie is afgerond een supermarktbedrijf met ruim 80 winkels en een marktaandeel van iets minder dan 2 procent. Alle banen in de winkels zullen volgens de ketens behouden blijven. Dat geldt ook voor de distributiecentra. De winkels van Nettorama en Boni worden op dit moment bevoorraad uit respectievelijk Oosterhout en Nijkerk. Dit verandert niet. Op de hoofdkantoren is sprake van enkele overlappende activiteiten, waardoor een aantal functies op termijn vervalt.
Bron: Distrifood.nl
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via w.raadsen@hiiper.nl of 06-11804374
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Wat is er gebeurd in supermarktland, hoe gedroegen consumenten zich afgelopen kwartaal en zijn er opvallende verschuivingen?
Black Friday is in Nederland sinds een aantal jaren dé dag waarop de (online) winkelstraten van Nederland, in navolging van Amerika, volstromen. Koopjesjagers kunnen op deze dag bij veel winkels terecht voor zeer lucratieve...
De prijsdalingen van dagelijkse boodschappen hebben volgens Joep Smeets van Hiiper niet alleen te maken met het seizoen, bijvoorbeeld door de mooie lente. “Er is echt wel wat aan de hand in de supermarkt....