Goede doelen minder populair in 2023
Bij iedereen zijn de vaste lasten duurder geworden in 2023. Maar hoe vrijgevig zijn Nederlanders geweest richting goede doelen? Team Hiiper deed onderzoek.
Vorig jaar piekte de omzet van fastfoodrestaurants flink tijdens Koningsdag. Het zal natuurlijk geen verrassing zijn als dat deze donderdag weer gebeurt. Maar: Hoe vaak gaan we eigenlijk naar zo’n restaurant, wat geven we daar gemiddeld uit, en wie zijn de grote spelers? Bij Hiiper volgen we dit op dagelijkse basis en hebben we de antwoorden.
Maar liefst 80% van de Nederlandse consumenten is in de afgelopen 52 weken tenminste één keer bij een fastfoodrestaurant geweest. Opvallend is dat onder jongeren (<25) dat percentage zelfs 97% is! Fastfoodrestaurants zijn weliswaar minder populair onder ouderen (65+), maar van deze groep bezocht nog steeds een ruime meerderheid (56%) er minimaal één in de afgelopen twaalf maanden.
Gemiddeld gaan we bijna één keer per maand
Gemiddeld komt de Nederlandse consument 11,2 keer per jaar bij een fastfoodzaak en als ze daar zijn geven ze gemiddeld € 12,36 per keer uit. Dat is dus ruim € 138 per jaar. Jongeren brengen bovengemiddeld vaak een bezoek, zij komen gemiddeld 19,7 keer per jaar bij een fastfoodrestaurant en besteden gemiddeld € 10,56per keer. De 65-plussers bezoeken gemiddeld vijf keer per jaar een fastfoodrestaurant, maar áls ze er zijn geven ze wel iets meer geld uit dan de jongeren, namelijk € 11,72 per keer.
De vijf meest bezochte fastfoodketens in Nederland
Lijstjes zijn altijd leuk. Op basis van totale omzet in de afgelopen twaalf maanden ziet de top vijf van meest bezochte fastfoodketens er als volgt uit:
Dat McDonald’s met meer dan 250 vestigingen de grootste fastfoodketen is in Nederland zal niemand echt verbazen. Maar omdat zij ook de hoogste bezoekfrequentie (7,8) én de hoogste gemiddelde besteding per consument per jaar (€ 97,36) hebben, is de afstand tot de rest erg groot. De nummer twee van de lijst, Burger King, heeft 70 vestigingen in Nederland. De besteding per transactie is vergelijkbaar met die van McDonald’s, maar de bezoekfrequentie per jaar is beduidend minder (2,6). Natuurlijk zijn er regionaal ook flinke verschillen ten opzichte van deze landelijke lijst. Zo is sandwichketen Subway relatief erg sterk in de noordelijke provincies (Drenthe, Friesland, Groningen), waar zij zelfs op de tweede plek staan.
Een feitelijk en compleet beeld met Hiiper
Hiiper helpt klanten uit allerlei branches groeien met producten en diensten met behulp van zeer relevante data & insights. Wij beschikken namelijk over een unieke en exclusieve combinatie van aankoop- en consumentendata en hebben hiermee inzicht in alle bestedingen van de Nederlandse consument. Zo geeft Hiiper bedrijven een feitelijk en compleet beeld van hun relevante markt, hun concurrenten en hun (niet-)klanten.
Hiiper maakt bij zijn analyses gebruik van geïdentificeerde aankoopdata welke wordt verkregen door PSD2 (open banking) en gescande kassabonnen van tienduizenden consumenten.
Meer weten?
Nieuwsgierig hoe Hiiper met hun data voor jouw bedrijf of merk groei kan realiseren? Neem dan contact op via contact@hiiper.nl.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Bij iedereen zijn de vaste lasten duurder geworden in 2023. Maar hoe vrijgevig zijn Nederlanders geweest richting goede doelen? Team Hiiper deed onderzoek.
Door in de laatste weken van het jaar te focussen op prijscommunicatie heeft Jumbo nog wat cijfers goedgemaakt. Maar over de gehele linie verliezen ze toch.
Elke maand een unieke blik op de prijsbewegingen in de supermarkt volgens de Nederlandse consument.