Euforische Euroweken voor Plus
Tijdens de actieperiode van 7 t/m 20 januari 2024 is het marktaandeel van Plus met ruim 2 procentpunt gestegen, een groei van zo'n 30%.
Nu de zomer dan eindelijk begonnen is, het EK in volle gang en Euroweken die op herhaling gaan, is het tijd terug te blikken op de ontwikkelingen binnen supermarkten in het tweede kwartaal.
Overall zien we een vlakke ontwikkeling in omzet, met minder dan 1% omzetgroei vergeleken met tweede kwartaal vorig jaar. Waar we een jaar geleden nog forse stijgingen zagen op de gemiddelde bestedingen per trip, zien we nu gemiddeld €21,20 uitgegeven worden, bijna 3% meer ten opzichte van vorig jaar. Dat de omzet afvlakt, komt doordat het aantal transacties 2% lager uitviel dan vorig jaar, doordat consumenten minder verschillende formules bezochten afgelopen kwartaal. Een deel valt te verklaren door de verschuiving van de Paasweek, die vorig jaar in het tweede kwartaal viel en dit jaar daar nét voor.
De opvallende winnaar van het afgelopen kwartaal is Aldi, met een marktaandeelgroei van index 106. Dirk blijft vergeleken met vorig jaar ook sterk presteren met een index 104, echter ten opzichte van het 1e kwartaal van dit jaar verliezen ze wel voor het eerst sinds vorig jaar marktaandeel. De grootste groei lijkt er dus een beetje uit te zijn. Albert Heijn presteert ook sterk in het tweede kwartaal met marktaandeelwinst. Extra knap omdat ze dit zonder tabaksverkopen realiseren, terwijl deze vorig jaar nog in hun omzet zaten.
Aan de andere kant van het spectrum valt vooral op dat Jumbo fors marktaandeel verliest met index van 94. Waar Lidl vorig jaar nog veel verlies moest slikken, zien we ze de laatste kwartalen wat herstellen richting het oude niveau.
Nederlandse huishoudens doen gemiddeld zo’n 4 transacties per week bij een supermarkt. Echter, 1 keer per 2 weken pakken shoppers het groots aan en spenderen ze €50,- of meer. Huishoudens mét kinderen doen dit logischerwijs vaker, zo’n 2 keer per 3 weken, gezinnen zonder kinderen gemiddeld twee keer per 5 weken.
Huishoudens doen ook steeds vaker grote boodschappen. Ten opzichte van vorig jaar zit het transactieaandeel van grote boodschappentrips afgelopen kwartaal op index 105.
Joep Smeets, Managing Director Hiiper stelt: “Grote boodschappentrips zijn de transacties waar elke formule op aast, en terecht. Al met al vertegenwoordigen grote boodschappentrips nog geen 10% van de totale transacties maar zijn ze goed voor zo’n 40% van de totale omzet. Met een index van 104 in omzetaandeel ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar kunnen we stellen dat deze trips steeds belangrijker worden.”
Wat opvalt in de cijfers van dit kwartaal is dat de grote boodschappentrip vooral terrein wint in de 5 grootste steden ten opzichte van de kleinere boodschappentrips (<€50). Waar traditioneel gezien kleinere transacties in de supermarkt relatief belangrijker zijn in de grote steden, zien we dit kwartaal dat de grote boodschappentrip transactieaandeel pakt met index 116.
De grote winnaar hiervan is Albert Heijn, die fors marktaandeelwinst pakt op de grotere boodschappentrip met een groei op omzetaandeel van index 113.
Jumbo laat hier juist het meeste liggen, zowel op marktaandeel als op transactieaandeel. Vooral in de grote steden zien we Jumbo hard onderuit gaan in totaal marktaandeel met index 87, gedreven door een verlies in grote boodschappentrips. Op de kleinere trips pakken ze juist aandeel, waarschijnlijk wat geholpen door een verschuiving in tabaksverkopen, aangezien ze met name marktaandeel winnen in de kleinere transacties van <20 euro.
Iedereen heeft de Plus Euroweken in januari nog wel op het netvlies. De logistieke impact was groot, maar het succes in de markt ook. Logisch dus dat Plus deze campagne heeft herhaald, zij het met minder extreme acties. En wederom boeken ze flink succes. Afgelopen week boekte Plus een marktaandeel winst van index 113 ten opzichte van het gemiddelde in de voorgaande weken. Dit helpt Plus om over het hele kwartaal op een lichte plus in marktaandeel uit te komen.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Tijdens de actieperiode van 7 t/m 20 januari 2024 is het marktaandeel van Plus met ruim 2 procentpunt gestegen, een groei van zo'n 30%.
Op verzoek van de NOS vergeleken wij de omzet van de supermarkt in de laatste zeven dagen van de stakingen met die een week daarvoor.
Wat doen Nederlanders met hun vakantiegeld? Gebruiken we het voor vakanties en leuke extra's of lossen we er onze schulden mee af? Hiiper zocht het uit.