Zuivelgigant verhoogt merkwaarde en penetratie door slimme media targeting
Hoe Hiiper de efficiëntie van een campagne rondom de introductie van een nieuwe lijn proteïne yoghurt vergroot en daarmee de klantinteractie te verbetert.
De huidige inflatie is de hoogste in 75 jaar (CBS). En hoewel dit voor een belangrijk deel gedreven wordt door de stijgende energiekosten, lopen de prijzen in de breedte snel op. De prijsstijgingen binnen supermarkten zijn weliswaar iets minder hoog, maar ook boodschappen zijn fors duurder vergeleken met vorig jaar.
Data & Insights bedrijf Hiiper deed onderzoek naar de impact van die prijsstijgingen in de supermarkt op het gedrag van Nederlandse huishoudens. Het bedrijf maakt daarbij gebruik van geïdentificeerde aankoopdata welke wordt verkregen door PSD2 informatie (open banking) en ingescande kassabonnen van tienduizenden consumenten.
De totale uitgaven in de supermarkt zijn in november zo’n 9% hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Nog altijd wordt deze stijging gedreven door de gemiddelde prijsstijging van producten in de supermarkt. Deze stegen met 8% ten opzichte van de gemiddelde prijs een jaar eerder.
Dit beeld is niet heel anders dan de afgelopen maanden, waarbij consumenten, door deze prijsstijgingen, vaker verschillende supermarkten bezoeken (ix 108). Het aantal mandjes in november steeg met 10%, terwijl de gemiddelde besteding met mandje iets daalde, met een index van 98.
Directeur van Hiiper, Joep Smeets: “Wat met name opvalt in onze data is dat consumenten vaker óók discounters bezoeken. De penetratie van discounters steeg met 6%, waar deze voor servicesupermarkten vlak bleef. Het aantal consumenten dat naast servicesupermarkten ook discounters bezocht in november, steeg ook met een index van 106.”
Dit resulteert dan ook in een sterke omzetstijging voor discounters van ruim 20%, waar de rest van de markt de hoge prijzen niet terugziet in een evenredige omzetstijging. Smeets: “Het marktaandeel van discount laat een sterk positieve ontwikkeling zien in november (index 111). Het wordt spannend te zien hoe deze trend zich in de belangrijke kerstperiode verder ontwikkelt.”
Hiiper helpt retailers en merken groeien door het leveren van relevante, omni channel data & inzichten over hun consument en markt. Met onze data-gedreven marketing tools helpen wij hen consumenten te begrijpen, te bereiken en te bewegen. Wil jij weten met welke data we groei voor jouw merk kunnen realiseren? Neem dan contact op via contact@hiiper.nl.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Hoe Hiiper de efficiëntie van een campagne rondom de introductie van een nieuwe lijn proteïne yoghurt vergroot en daarmee de klantinteractie te verbetert.
Tijdens de piekperiode van kerst en Oud & Nieuw hebben supermarkten flink meer omzet gedraaid (12%) dan een jaar geleden. Dat zegt data- & insightsbedrijf Hiiper na een analyse van haar cijfers. Uit de...
Hoeveel geven Nederlanders eigenlijk gemiddeld per jaar uit aan hun huisdieren, en waar ze hun benodigdheden zoal kopen. Hiiper heeft dit allemaal in kaart...