Hoe goed begrip van het totale shopgedrag het succes van retailers kan beïnvloeden
Formules die slim inspelen op de behoeften van deze doelgroep plukken daar de vruchten van, terwijl anderen onbewust waardevolle kansen laten liggen.
Consumenten doen anders boodschappen, als gevolg van de hogere prijsinflatie. Niet alleen doet de consument vaker boodschappen bij discounters, ook kiest men vaker bewust voor een goedkoper alternatief. Huismerken hebben in het laatste kwartaal van 2022 dan ook terrein gewonnen ten opzichte van A-merken. Dit blijkt uit cijfers die data & insights bedrijf Hiiper haalt uit PSD2 informatie (open banking) en ingescande kassabonnen van tienduizenden consumenten.
Door de opgelopen prijs van het gemiddelde supermarktproduct (index 107) in het laatste kwartaal van 2022 , gingen consumenten steeds vaker naar verschillende formules toe (index 108). Grootste winnaars hierbij waren discounters met een penetratie stijging van 104, waar service supermarkten vlak bleven. Terwijl de totale uitgaven van huishoudens aan boodschappen flink stegen met index 109, deden discounters het ook op omzet een stuk beter met index 117. Zij wonnen dan ook duidelijk marktaandeel in het laatste kwartaal.
Doordat de boodschappen over meerdere formules verdeeld werden, lag de totale waarde per mandje in Q4 lager dan het jaar ervoor op index 96.
Ook maakt de consument steeds meer een bewustere keuze op het gebied van wát men koopt. Directeur van Hiiper, Joep Smeets: “Wat vooral opvalt is dat consumenten niet alleen een groter deel van hun uitgaven bij Discount deden, binnen servicesupermarkten kozen ze ook relatief vaker voor het (goedkopere) huismerk. Het huismerkaandeel binnen servicesupermarkten steeg met een index van 104.”
Op categorieniveau springen met name de categorieën dranken, diepvries en zuivel in het oog. Deze categorieën lieten een stijgende index van meer dan 105 zien.
Smeets: “Zowel de huismerken als de discounters zijn met een inhaalslag bezig. Zij worden daarbij geholpen door de hoge prijsinflatie. Interessant om te zien is hoe deze trend zich gedurende 2023 verder gaat ontwikkelen en wat de reactie van A-merken en servicesupermarkten gaat zijn”.
Hiiper helpt retailers en merken groeien door het leveren van relevante, omni channel data & inzichten over hun consument en markt. Met onze data-gedreven marketing tools helpen wij hen consumenten te begrijpen, te bereiken en te bewegen. Wil jij weten met welke data we groei voor jouw merk kunnen realiseren? Neem dan contact op via contact@hiiper.nl.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Formules die slim inspelen op de behoeften van deze doelgroep plukken daar de vruchten van, terwijl anderen onbewust waardevolle kansen laten liggen.
De prijsdalingen van dagelijkse boodschappen hebben volgens Joep Smeets van Hiiper niet alleen te maken met het seizoen, bijvoorbeeld door de mooie lente. “Er is echt wel wat aan de hand in de supermarkt....
NOS: De trend van almaar stijgende prijzen in de supermarkt is ten einde, toch lijkt het er niet op dat de prijzen op termijn terugkeren naar die van voor de oplopende inflatie.