Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q3 2023
We gaan vaker naar de supermarkt voor kleinere inkopen en dure boodschappen zijn het 'nieuwe normaal'. Lees meer.
Huismerken zijn sinds april 2022 procentueel gezien meer in prijs verhoogd dan A-merkartikelen. De verwachting is dat prijzen op termijn verder omhoog gaan omdat voedselfabrikanten te maken krijgen met hogere kosten voor verduurzaming van de productie.
Door: Edwin Rensen, Distrifood
Dat meldt het FD op basis van een onderzoek door dataspecialist en prijsvergelijker Hiiper. Het relatieve prijsgat tussen A-merken en huismerken wordt kleiner, is de conclusie. Afgelopen september waren huismerkproducten die al ten minste een jaar in het schap liggen 13 procent duurder dan een jaar eerder. A-merken gingen in datzelfde jaar 11 procent in prijs omhoog. Huismerkproducten stijgen al sinds april 2022 harder in prijs dan producten van grote A-merkfabrikanten.
Dat huismerken sneller duurder worden dan A-merken, hoeft niet te betekenen dat supermarkten een slaatje slaan uit de inflatie, zegt Hiiper-directeur Joep Smeets. Het kan ook zo zijn dat bij huismerken de duurder geworden grondstoffen en energie relatief zwaar meewegen in de kostprijs. Of dat consumenten prijzen van A-merken beter in de gaten houden, waardoor winkeliers die minder snel verhogen.
Laurens Sloot, directeur van EFMI Business School, schrijft de snellere prijsstijgingen bij huismerken toe aan duurdere ingrediënten. De impact daarvan is groter, zegt hij. ‘Ingrediënten tellen in de kostprijsopbouw van A-merken voor 50 procent mee, bij huismerken wel voor 65 procent.’ Die factor onderstreept ook een woordvoerder van Albert Heijn. ‘Procentueel leidt dit tot een hardere stijging op huismerken, omdat de verkoopprijzen daarvan al lager zijn.’
In het najaar verwacht Sloot over de hele linie van het supermarktaanbod wel een lichte prijsdaling van een of twee procent. Maar het zou goed kunnen dat daarna de prijzen verder omhooggaan, bijvoorbeeld omdat voedselfabrikanten te maken krijgen met hogere kosten voor verduurzaming van de productie.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
We gaan vaker naar de supermarkt voor kleinere inkopen en dure boodschappen zijn het 'nieuwe normaal'. Lees meer.
Dirk houdt groei vast, PLUS profiteert nog steeds van de Euroweken en hard discounters blijven achter.
Beide ketens presteren sterk, maar ook niet in gelijke mate Hiiper geeft geen concrete marktaandelen van de twee formules, omdat de definitie van de markt door de mogelijkheid meer retailers nauwkeurig te meten breder...