
Top 5 hardst groeiende offline retailers
Iedere maand publiceert Hiiper de Retail Monitor: een overzicht van de snelst groeiende offline retailers van Nederland, gemeten op basis van penetratie, het aandeel huishoudens dat in een maand minstens één aankoop deed bij een formule. Inzicht op basis van echte winkeltransacties dus, en géén schattingen, vragenlijsten of online gedrag.
In dit overzicht bundelen we de edities van juli, augustus en september 2025.
Wat meet de Hiiper Retail Monitor?
Inzicht in winkelgedrag begint bij échte transacties. Daarom meet Hiiper maandelijks:
- Relatieve groei: hoe sterk stijgt het bereik ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar?
- Absolute groei: hoeveel procentpunten stijgt het aandeel kopende huishoudens?
Hiiper analyseert hiervoor het gedrag van honderdduizenden Nederlandse huishoudens bij de 200 grootste fysieke retailformules van het land, van supermarkt tot fashion en van bouwmarkt tot discount.
Juli 2025: Internationale fashion en Hollandse discounters

De Hiiper Retail Monitor van juli laat een opvallende mix zien van internationale fashionmerken en Nederlandse discounters. Zo zien we dat Uniqlo – na het openen van nieuwe winkels – snel marktaandeel wint en hoog binnenkomt in de ranglijst voor relatieve groei. Ook Normal blijft aan kracht winnen en staat stevig in beide groeilijsten. Aan de discountzijde weten Nettorama en Wibra hun opmars voort te zetten. De effecten van de ombouw van Boni-winkels blijven voelbaar bij Nettorama, terwijl Wibra in absolute groei blijft imponeren. Een andere opvallende naam is Action, zij maken opnieuw een comeback in de top 5 van absolute groei, een bevestiging van hun constante aantrekkingskracht.
Augustus 2025: Bekende namen, nieuwe verhoudingen

In augustus blijft het speelveld grotendeels gelijk, maar zien we dat de onderlinge rangschikking verschuift. Nettorama blijft de sterkste groeier, zowel relatief als absoluut. Wibra staat bovenaan in absolute groei en bewijst wederom de kracht van value retail. Budget Food duikt op met een stevige relatieve groei en daarnaast laten Lidl en Ikea als nieuwkomers in de top 5 zien hoe relevant betaalbaarheid blijft in deze markt. De groei van TK Maxx vlakt af, wat logisch is gezien de sterkere vergelijkingsbasis met augustus vorig jaar. Tot slot nog eervolle vermelding voor Zuivelhoeve, die nét buiten de top 5 (relatief) valt met een groei-index van 122.
September 2025: Onderkant markt blijft domineren in de groei-lijsten

In september zien we wel wat nieuwe namen verschijnen in de top5. Hoewel de onderliggende trend, dat de onderkant van de markt aan het winnen is, ook deze maand duidelijk de boventoon voert. In de top blijft Nettorama hard groeien, zowel relatief als absoluut en blijft ook Wibra sterk presteren. Ook Aldi wint nog altijd flink op nieuwe klanten, zoals ze ook in de supermarkt kwartaal monitor over Q3 de duidelijke winnaar waren. Interessant deze maand zijn de nieuwkomers als mode-ketens Kik & Takko. Zij weten zelfs door te dringen op de lijst met absolute stijgers. Tot slot weet ook Van Cranenbroek deze maand, geholpen door winkeluitbreiding, een plekje te veroveren.
Q3 toont vertrouwde trends, maar met beweging
Het derde kwartaal van 2025 bevestigt dat de groei van internationale value-formules en Nederlandse prijsvechters structureel is. Retailers als Normal, Wibra en Nettorama blijven maand na maand zichtbaar terrein winnen, terwijl er af en toe ineens weer nieuwe spelers opduiken in de top 5.
* Hiiper baseert zich op feitelijke transactiegegevens van honderdduizenden Nederlandse huishoudens. Geen vragenlijsten, schattingen of bezoeken, maar concrete winkelaankopen. Hiiper brengt daarmee alle retailers van Nederland in kaart, zowel offline als online en helpt grote retailers binnen supermarkten, fastfood, doe-het-zelf en online, daarmee dagelijks betere, data-gedreven beslissingen te nemen.
