Menu

Klantenkring Getir stort volledig in

Uit cijfers van data- en insightsbureau Hiiper blijkt dat de klantenkring van Getir en Gorillas in de afgelopen maanden vrijwel volledig is ingestort. Daar liggen meerdere oorzaken aan ten grondslag, maar de inflatie die de koopkracht van consumenten uitholt, heeft daar zeker mee te maken. Opvallend is dat concurrent Flink daar geen last van heeft.

Door: Dave van Loon, Food Personality

Flitsbezorger op fiets in de stad

Flitsbezorger Getir, waartoe ook Gorillas behoort, maakte deze week bekend wereldwijd zo’n 2.500 banen te schrappen en heeft zich al uit een aantal Europese landen teruggetrokken. Ook in Nederland trekt Getir zich uit een aantal steden terug, waaronder de studentensteden Eindhoven, Leiden en Groningen. Vooralsnog wil Getir echter in ons land actief blijven omdat, aldus Getir, de kans op winst hier groter is.

Grotere naamsbekendheid

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect zou blijken dat flitsbezorgers na een moeilijke periode eind 2022 weer licht groeien. Ook zou het met de naamsbekendheid van Getir de goede kant opgaan, al blijven Gorillas en Flink de bekendste onder de flitsbezorgers.

Uit actuele cijfers van data- en insightsbureau Hiiper, dat zich baseert op data afkomstig van banktransacties van een panel van 60.000 huishoudens, blijkt echter dat de penetratie (oftewel de klantenkring) van Geitr en Gorillas de afgelopen maanden dramatisch is gedaald.

Volgens Hiiper heeft de flitsbezorgmarkt sinds de opkomst aardig wat spelers gekend, maar werd al snel duidelijk dat er geen ruimte zou zijn voor elk van deze spelers. Zo verdwenen Zapp en Deliveroo onlangs al uit de Nederlandse markt. Getir nam branchegenoot Gorillas over om sterk te staan in de strijd met Flink.

Winner takes all

Sinds het begin van dit jaar zagen Getir en Gorillas hun klantenkring echter sterk krimpen. Beide flitsbezorgers hebben nog een penetratie van 0,1% aan het begin van augustus, wat betekent dat slechts circa één op de duizend Nederlandse shoppers er in de laatste vier weken een bestelling heeft geplaatst.

Daarentegen laat martleider Flink juist vanaf het begin van het jaar een stijgende trend zien. Bij hen plaatst inmiddels 3% van alle consumenten minimaal een keer per vier weken een bestelling. Het principe van ‘the winner takes all’ lijkt van toepassing met Flink als (voorlopige) winnaar.

Bron: Food Personality

Patrick van der Zee

Wij bieden bewezen oplossingen voor iedere uitdaging. Of je nu meer awareness wilt creëren rondom jouw merk, jouw kopers beter wilt begrijpen of je sales wilt boosten: we horen graag hoe we je kunnen helpen.

Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644

Patrick van der Zee

Altijd als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing

Hieronder vind je meer nieuws