Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q1 2024
Dirk houdt groei vast, PLUS profiteert nog steeds van de Euroweken en hard discounters blijven achter.
In het voorjaar steken we volgens goede traditie massaal onze handen uit de mouwen en gaan we enthousiast aan de slag met bouw- en doe-het-zelfprojecten. Nu Minister De Jonge heeft aangegeven dat het vooralsnog niet opschiet met de bouw van nieuwe woningen, zal dat voor velen betekenen dat er zo mogelijk nog meer in en om de eigen woning geklust gaat worden. Reden voor ons om de bouwmarkt-branche eens uit te lichten. Want ook deze markt hebben wij bij Hiiper in kaart.
Maar liefst 78 % van de Nederlanders bezocht tenminste 1 keer een bouwmarkt in de afgelopen 12 maanden. Gemiddeld gingen we zelfs 7,7 keer, en gaven we per bezoek gemiddeld €40,64 uit. Dat betekent dat bouwmarkten een prominente rol spelen in het dagelijks leven van veel mensen. Niet geheel verrassend misschien is dat consumenten in de leeftijdscategorie van 45 tot 65 jaar het vaakst (8,9 keer per jaar) te vinden zijn in de bouwmarkt.
De top vijf Nederlandse bouwmarkten
En omdat lijstjes altijd leuk zijn: De top vijf Nederlandse bouwmarkten! Op basis van totale omzet in de afgelopen twaalf maanden ziet de top vijf voor de bouwmarkten in Nederland er als volgt uit:
Een opvallende speler in deze lijst is Hornbach. Hoewel ze op slechts 17 locaties in Nederland te vinden zijn, wat bijna tien keer minder is dan bijvoorbeeld GAMMA (166), weten ze wel net iets meer omzet te behalen. Hierbij helpt het enorm dat hun klanten per transactie een bovengemiddeld hoog bedrag afrekenen. Gemiddeld geven klanten van Hornbach maar liefst €54,74 uit, wat veel hoger is dan de rest van de markt. Kennelijk weten consumenten Hornbach dus vaker voor de grotere klussen te vinden.
Het is nog te vroeg om te zeggen of de brief van Minister De Jonge de kluswoede echt tot enorme hoogten zal stuwen, maar ook de bouwmarktbranche volgen we op de voet en we houden je graag op de hoogte.
Een feitelijk en compleet beeld met Hiiper
Hiiper helpt klanten uit allerlei branches groeien met producten en diensten met behulp van zeer relevante data & insights. Wij beschikken namelijk over een unieke en exclusieve combinatie van aankoop- en consumentendata en hebben hiermee inzicht in alle bestedingen van de Nederlandse consument. Zo geeft Hiiper bedrijven een feitelijk en compleet beeld van hun relevante markt, hun concurrenten en hun (niet-)klanten.
Hiiper maakt bij zijn analyses gebruik van geïdentificeerde aankoopdata welke wordt verkregen door PSD2 (open banking) en gescande kassabonnen van tienduizenden consumenten.
Meer weten?
Nieuwsgierig hoe Hiiper met hun data voor jouw bedrijf of merk groei kan realiseren? Neem dan contact op via contact@hiiper.nl.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Dirk houdt groei vast, PLUS profiteert nog steeds van de Euroweken en hard discounters blijven achter.
De omzetdetails van grote bouwmarkten als Gamma, Praxis, Karwei, Hubo en Hornbach zijn niet beschikbaar. Hiiper dook voor Mixvakblad in de doe-het-zelf cijfers.
Nederlands’ grootste cashbackapp Scoupy wisselt van eigenaar. De investeerder en nieuwe eigenaar is Cashback Holding, van ‘DeGiro’-oprichters Niels Klok en Jasper Anderluh en Ohpen-oprichter Erik Drijkoningen. Zij nemen het bedrijf over van Effective Media...