Menu

Zonder Dry January hoor je er niet meer bij

Hoewel we onze alcoholhoudende drankjes steeds bewuster laten staan in januari, sluiten we niet massaal nieuwe sportschoolabonnementen af.

dry january

Halloween, Baby Showers, Gender Reveal Parties, Black Friday; stuk voor stuk trends die de afgelopen jaren zijn overgewaaid uit de Verenigde Staten. Wat in Nederland ook steeds vaker terugkomt is Dry January. Na de drukke feestdagen vol eten, drinken en familieverplichtingen beginnen we maar al te graag vol goede moed aan onze goede voornemens in het nieuwe jaar. Minder drinken, meer sporten en een gezondere leefstijl aangaan. Klinkt bekend? De vraag is of we dit ook terugzien in de cijfers? Hiiper deed onderzoek naar de verkoop van alcohol bij speciaalzaken en bij supermarkten en dook in de cijfers van de sportschoolabonnementen.

Januari niet de beste maand voor slijterijen

Dat steeds meer mensen ‘aan dry january doen’ zien we duidelijk terug in de verkoopcijfers van slijterijen. Wanneer we de cijfers van januari 2024 vergelijken met de periode september t/m november 2023, kunnen we concluderen dat er 18% minder transacties zijn gedaan bij alcohol speciaalzaken. Een flink aantal. Ten opzichte van januari 2023 zien we dit jaar een daling van 11%. Dat deze trend zich niet alleen beperkt tot slijterijen staat buiten kijf. Ook bij supermarkten zijn er in januari duidelijk minder alcohol over de toonbank gegaan, want we zien ook hier een flinke daling van 18% ten opzichte van maanden september t/m november 2023. De dalende alcoholverkopen is dus een trend over de volle breedte van de markt.

Sportscholen vallen minder in de smaak

Opvallend echter is dat er vanaf januari niet per se een grote piek is te zien in het aantal nieuw afgesloten sportschoolabonnementen. Sterker nog, ten opzichte van november 2023 is begin dit jaar eerder een lichte omzetdaling te zien (-2,3%) bij de sportscholen. Dit is ook in lijn met wat we al eerder zagen in de zomer van 2023. We vertalen onze goede voornemens nog steeds niet direct in nieuwe aanmeldingen bij sportscholen. Maar, zoals we eerder berichtten, kan het goed zijn dat mensen die al een sportschoolabonnement hebben in deze periode en vlak voor de zomer juist vaker gaan.

Basic Fit lijkt hier het meest van te profiteren. Net als eerder in 2023 heeft deze sportschoolketen verreweg het grootste marktaandeel, op enige afstand gevolgd door Sportcity. Hoewel alle Fit For Free clubs vanaf oktober 2022 verder zijn gegaan onder de naam SportCity, hebben deze twee partijen samen het gat met de nummer 1 nog steeds niet weten te dichten.

Patrick van der Zee

Benieuwd naar de mogelijkheden van Hiiper voor jouw organisatie?

Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644

Patrick van der Zee

Altijd als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing

Hieronder vind je meer nieuws