De stakingen kosten Albert Heijn tot 45 miljoen aan omzet, schrijven we deze week. Dat is overigens een, denk ik, behoorlijk goede inschatting voor wie weet dat AH gemiddeld €300 miljoen omzet realiseert in een week. De toestand in een aantal winkels was dramatisch, maar niet overal en dat terwijl de staking meerdere dagen duurde. Het valt na te rekenen op de achterkant van een bierviltje.
Als journalist kijk ik meteen naar de bron: Hiiper. Toevallig heb ik al enige tijd contact met Hiiper en ik vind het reuze interessant wat deze partij doet. Hiiper koppelt couponing aan de PSD2-richtlijn. Nu zal het de gemiddelde lezer gaan duizelen, maar Hiiper doet iets wat de huidige onderzoeksbureaus niet kunnen: flitsdata bezorgen. Dat verdient enige uitleg.
Om te beginnen over dat couponing. Hiiper is de opvolger van Scoupy. Klanten die korting willen, kunnen een app downloaden met daarin producten die veelal door A-merken met korting worden aangeboden. Lang verhaal kort: wie een product koopt en zijn kassabon scant in de app, krijgt de korting meteen bijgeschreven. Boter bij de vis.
Aan de achterkant ontstaat zo een hele berg kassabonnen van verschillende formules. Die bonnen worden door intelligente software ingelezen en vertaald naar een database op productniveau. Niet alleen het product met korting, maar alle producten op de bon komen zo in die database. Daarbij ook nog extra data, zoals de prijs, plek en tijdstip van aankoop en het profiel van de koper. Die moet de gebruiker immers aan de app toevoegen.
Zo ontstaat een realtime databeeld van wat klanten bij wie voor welke prijs kopen. Data wordt in een flits bezorgd bij retailer of fabrikant”
Dan dat PSD2. PSD2 is een vernieuwde Europese richtlijn voor betaaldiensten. Door deze nieuwe richtlijn kunnen houders van een betaalrekening ook andere dienstverleners dan de eigen bank, zoals Hiiper, toegang geven tot de betaalrekeningen. Een rekeninghouder beslist zelf of hij hiervoor toestemming geeft. Lang verhaal kort: gebruikers van Hiiper geven Hiiper toestemming om hun banktransacties in te zien. Die kan dus zien voor welk bedrag en op welk tijdtip bij AH is gekocht en of die klant in die week ook pintransacties heeft gedaan bij Jumbo of Aldi.
Zo ontstaat een realtime databeeld van wat klanten bij wie voor welke prijs kopen. Data wordt in een flits bezorgd bij retailer of fabrikant. Circana en NielsenIQ hebben alleen kassatransacties. GfK heeft een panel van consumenten. Alle drie kunnen ze geen realtime data geven. Ook zijn ze vaak afhankelijk van de medewerking van de supermarkten en kunnen dus geen uitspraken doen op formuleniveau. Het realtime marktaandeel van AH is bijvoorbeeld op die manier volkomen dichtgetimmerd.
Het is wel fascinerend hoe door een partij als Hiiper – en al langer Superscanner (realtime prijzen) – langzamerhand in de supermarktwereld dagkoersen hun intrede gaan doen”
Dit is geen reclame voor Hiiper. Het is een constatering dat de aansturing van supermarkten wel eens verder kan veranderen. Het is wel fascinerend hoe door een partij als Hiiper – en al langer Superscanner (realtime prijzen) – langzamerhand in de supermarktwereld dagkoersen hun intrede gaan doen. Hiiper is in opbouw, maar zegt al behoorlijk goede data te kunnen leveren. De mensen die er werken komen van AH en Circana/IRI. Er zit ook een behoorlijk zak geld achter.
Kortom, Hiiper daagt de onderzoekswereld uit. Dat is goed voor een branche die volledig drijft op data. Het bericht over de staking bij AH is een eerste vingeroefening. Ik in ieder geval houd deze partij in de gaten. Ze spelen nieuwe akkoorden op een al oud omzet- en prijsorgel. Eens kijken of iemand daar muziek mee gaat maken.
Bron: Distrifood / Fotocredit: Distrifood