Discounters sluiten jaar af als winnaars
Dé belangrijkste maand voor supermarkten ligt achter ons. Er is al veel geschreven over wie de mooiste, meest impactvolle kerstcommercial had. Maar het draait uiteindelijk natuurlijk om de euro’s. En dan met name ook om het marktaandeel tijdens de feestdagen.
Maar eerst kijken we naar de totale markt. Het 4e kwartaal laat een vlakke omzetontwikkeling zien ten opzichte van het 4e kwartaal van 2023, met een index van 100. Weinig beweging zou je denken, maar niets is minder waar. Aan de ene kant zien we namelijk een flinke daling in het aantal transacties, index 96. Grotendeels veroorzaakt door het stoppen met tabaksverkoop in supermarkten. De forse inflatie brengt de omzetindex alsnog op 100. De inflatie in combinatie met het wegvallen van de vaak kleinere tabakstransacties, laat de gemiddelde besteding per transactie met ongeveer 4% stijgen naar €23,79.
Over het laatste kwartaal laten vooral de discounters een mooie groei zien. Het marktaandeel van Aldi en Lidl groeit respectievelijk met index 110 en 108. Bij Aldi wordt dit in eenzelfde mate gedreven door een hogere besteding per klant als meer klanten (beide met index 105). Bij Lidl zien we ook een hoge groei, welke vooral wordt gedreven door een hogere besteding per klant (index 105). Ook de andere prijs georiënteerde formules als Dirk ( 108), Nettorama (108) en Vomar ( 103) plussen afgelopen kwartaal qua marktkaandeel.
In absolute zin laat ook Albert Heijn een mooie plus zien. Het marktaandeel van Albert Heijn groeit met index 104. Deze formules weten daarmee het best te profiteren van de aanhoudende malheur in Veghel, waar ze ook in het 4e kwartaal tegen een behoorlijke min aankijken qua marktaandeel (index 93).
Wie viert er feest in december?
In de laatste periode, de feestmaand zelf, zien we een daling in de totale marktomzet. Met een index van 96 hebben consumenten beduidend minder geld uitgegeven in de supermarkten en zijn ze ook veel minder vaak gekomen (index 93 op transacties). Tabak is ook hier een boosdoener.
Als we verder inzoomen op de kerst zelf, zien we ook daar een kleine min verschijnen. De 7 dagen voor kerst dit jaar, vergeleken met de 7 dagen voor kerst vorig jaar laten een totale omzet index zien van 99. De grote kerstpiek ligt dit jaar wel nadrukkelijker in de kerstweek 52, waarbij op maandag en dinsdag fors inkopen is gedaan. Vorig jaar viel die kerstpiek volledig in week 51. Dit zien we ook duidelijk terug in marktaandeel bewegingen. Waren deze over week 51 dit jaar nog in lijn met de weken ervoor. Kijkend naar de dagen vlak voor kerst, verschuift dit traditiegetrouw aanzienlijk richting de service supermarkten.
AH piekt de 7 dagen voor kerst als vanouds met het hoogste marktaandeel in de afgelopen 52 weken en een stijging ten opzichte van dezelfde dagen vorig jaar met index 103. Ook Jumbo noteert het hoogste marktaandeel van 2024, echter was dit wel flink lager dan de kerstpiek vorig jaar (index 92).
Prijsbewustzijn groeit, ook bij de kerstboodschappen
Relatief gezien laat echter Lidl de grootste winst zien tijdens de kerstweek. Hoewel de formule nog altijd lager scoort op marktaandeel dan bijna heel 2024, laten ze tijdens kerst een mooie verbetering zien van hun marktaandeel met index 112 ten opzichte van vorig jaar. Steeds meer consumenten blijven ook tijdens de kerst trouw aan de discounter uit Huizen.
Aldi laat een vergelijkbaar beeld zien, met een marktaandeel groei van index 111 in de 7 dagen voor kerst. Ook Dirk (index 109) en Vomar (index 107) mogen terugkijken op een zeer succesvolle kerst.
Joep Smeets, Managing Director Hiiper stelt: “De winst van Albert Heijn afgelopen kwartaal, met wederom een sterke kerst is knap te noemen. Zeker omdat het verder vooral de prijs georiënteerde formules zijn die winnend het jaar afsluiten. De hogere prijzen voor boodschappen hebben daarmee een duidelijke impact gehad op de kerstboodschappen. Een duidelijk signaal van de consument. Als dat zelfs al voor het kerstdiner geldt, dan ben ik benieuwd naar de ontwikkelingen dit jaar.”