Effective Media & Marketing lanceert op FMCG gefocust onderzoekspanel ASK-Opinions
Nieuw panelbureau combineert als eerste in Nederland panelonderzoek met shopper- & aankoopdata en werkt met chatbot-technologie.
ABCOUDE – Consumenten die naar de supermarkt gaan om dierenproducten te kopen, geven gemiddeld €220 per jaar uit.
Door: Joep Meijsen
Dat blijkt uit cijfers van dataspecialist Hiiper. De groep consumenten die dierenproducten koopt in de supermarkt, doet dat gemiddeld 90 keer per jaar. Daarbij besteden ze per keer €2,45. Daarmee geeft de huisdierklant per jaar veel meer geld uit in de supermarkt dan bij de speciaalzaak. Daar gaat het gemiddeld om €134 per jaar, of €31,22 per bezoek. Hiiper plaatst daar wel een kanttekening bij. ‘Het zal je misschien niet verbazen dat de totale omzet van voeding en accessoires voor huisdieren in speciaalzaken veel hoger ligt dan die in supermarkten. Dat is logisch, aangezien speciaalzaken een veel breder assortiment hebben.’
Online dierenspeciaalzaak Zooplus domineert volgens Hiiper de markt met een aandeel dat bijna twee keer zo groot is als dat van nummer twee, Pets Place. Jumper is de nummer drie op de ranglijst, Brekz vier. De gemiddelde klant bij Zooplus geeft daar per bezoek €57,41 uit. Dit bedrag ligt veel hoger dan bij Pets Place (€22,14). De klantenkring van huisdierklanten ligt bij laatstgenoemde echter aanzienlijk groter. In de afgelopen 12 maanden heeft 31 procent van de Nederlanders weleens een dierenspeciaalzaak bezocht. In Noord-Brabant ligt dat percentage op 42 procent.
Brancheorganisatie Divebo liet in 2021 I&O Research het aantal huisdieren in Nederland onderzoeken. Volgens dit onderzoek heeft 18 procent van de Nederlandse huishoudens een hond, wat neerkomt op 1,8 miljoen honden. 23 procent van de huishoudens is kattenbezitter. In totaal gaat het daarbij om 3 miljoen katten. Ook zijn er 5,6 miljoen aquariumvissen, 7,3 miljoen vijvervissen, 400.000 konijnen en 1,8 miljoen zang- en siervogels. Onderzoek wijst uit dat huisdierklanten niet of nauwelijks bezuinigen op kosten van hun huisdier.
Eerder dit jaar kwam dierenvoeding in het nieuws toen het televisieprogramma Radar de winnaar van zijn ‘Wie heeft de kleinste’-prijs bekendgemaakte. Kijkers van het programma geven de krimpflatie-award aan Whiskas 7+ van fabrikant Mars. Het kattenvoer is door een combinatie van een prijsstijging en een verminderde inhoud 44 procent duurder geworden.
Bron: Distrifood / Fotocredit: Distrifood
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Nieuw panelbureau combineert als eerste in Nederland panelonderzoek met shopper- & aankoopdata en werkt met chatbot-technologie.
Data & insightsbedrijf Hiiper overgenomen door money-app Woolsocks. Europese uitrol van Hiiper proposities volgende stap
Het lijkt erop dat de prijzen voor boodschappen niet meer zo hard stijgen als in de afgelopen maanden, schrijft RTL Nieuws vandaag.