Leven we in het jaar van Dirk?
Distrifood-redacteur Joep Meijsen kijkt naar de ontwikkeling van de marktaandelen dit jaar en vraagt zich ineens af: Is dit het jaar van Dirk?
Nederlands’ grootste cashbackapp Scoupy wisselt van eigenaar. De investeerder en nieuwe eigenaar is Cashback Holding, van ‘DeGiro’-oprichters Niels Klok en Jasper Anderluh en Ohpen-oprichter Erik Drijkoningen. Zij nemen het bedrijf over van Effective Media & Marketing (EMM Holding) van ondernemers Geert Luyendijk, Jeroen Lubbers en Valentijn Bras. Daarnaast investeren de kopers 2 miljoen euro in Scoupy-zusje en data- & insightsplatform Hiiper. Een strategische samenwerking bezegelt de deal.
“Scoupy heeft een unieke propositie, waardevolle content én veel gebruikers en vormt daarmee een geweldige aanvulling op ons portfolio van activatiebedrijven als Orange Buddies en Seniorenvoordeelpas.nl. Met Scoupy kunnen we ons plan in Nederland kickstarten en onze propositie internationaal versterken.” aldus Cashback Holding-directeur Erik Drijkoningen. “We willen consumenten in Nederland en Europa voorzien van dé financiële super-app, waarin je je bankrekeningen koppelt en vervolgens, naast categorisatie en inzicht, ook op zo veel mogelijk plaatsen automatisch cashbacks en rewards krijgt voor online- en offline bestedingen bij deelnemende merken en retailers. Eén plus één is daarmee drie, vier of hopelijk zelfs vijf.”
Scoupy, opgericht in 2011, werd eerder door haar oprichters verkocht aan Sanoma Media Nederland, dat opging in DPG Media. “Toen we Scoupy terugkochten in augustus 2020, was de impact van de coronacrisis behoorlijk geweest. Adverteerders hadden maandenlang nagenoeg stilgezeten.” aldus Bras. “Na een initiële en nodige reorganisatie hebben we 2020 toch nog positief af kunnen sluiten. Daarna zijn we hard gaan investeren in en bouwen aan ons nieuwe plan met Scoupy en Hiiper: het volledig automatiseren van cashback als reward- en loyaltytool middels PSD2, de nieuwe open-banking standaard in de EU, gekoppeld aan super waardevolle insights. Na een succesvolle live-pilot in Nederland met 10.000 consumenten en een achttal retailers, zijn we met diverse partijen in gesprek gegaan over externe funding voor een Europese uitrol. Zo ontmoetten we ook Cashback Holding. Onze ideeën over propositie en markt bleken erg dicht bij elkaar te liggen en de klik tussen de ondernemers was er al snel.”
Naast de volledige overname van Scoupy wordt er 2 miljoen euro in EMM-dochter en data- & insightsbedrijf Hiiper geïnvesteerd. “De cashback die een Scoupy gebruiker op iedere aankoop ontvangt, is een beloning voor het delen van aankoopinformatie. Hiiper maakt daar vervolgens unieke en waardevolle data- & insightsproducten van voor retailers en brands. Denk daarbij aan marktaandelen onder flitsbezorgers, waarover nu helemaal geen marktinformatie beschikbaar is. Door de intensieve samenwerking met Scoupy heeft Hiiper geavanceerde modellen ontwikkeld voor het verzamelen en verwerken van aankoopdata op schaal. Zij snappen dit spel.” aldus Drijkoningen.
“Daarnaast kunnen straks marketingcampagnes met unieke aankoopdata worden verrijkt en gebruikt voor audience-selecties.” aldus Bras. “Met deze deal gaan we samen Europa veroveren en brengen we focus aan. Door de samenwerking kunnen de proposities van Scoupy en de modellen van Hiiper meteen ook internationaal worden uitgerold in de landen waar Woolsocks en/of Scoupy worden gelanceerd.”
Met deze stap kunnen de plannen en ambities van beide partijen flink worden versneld. De overname heeft geen personele consequenties.
Wil je horen hoe we je hiermee kunnen helpen om te groeien? Neem dan contact met mij op via p.vanderzee@hiiper.nl of 06-20742644
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer het laatste nieuws op het gebied van shoppermarketing
Distrifood-redacteur Joep Meijsen kijkt naar de ontwikkeling van de marktaandelen dit jaar en vraagt zich ineens af: Is dit het jaar van Dirk?
De prijsdalingen van dagelijkse boodschappen hebben volgens Joep Smeets van Hiiper niet alleen te maken met het seizoen, bijvoorbeeld door de mooie lente. “Er is echt wel wat aan de hand in de supermarkt....
De verbod op tabaksverkopen heeft vooral AH en Lidl geen windeieren gelegd, ze profiteren meer dan verwacht. De grootste winnaars zijn de tabaksspeciaalzaken.